Tärkeimmät asiat ensin: Milloin tarvitset media-analyysin?
Media-analyysissa on kyse sen selvittämisestä, millainen yrityksen asema on mediaympäristössä (ja suhteessa kilpailijoihin), ja tämän tiedon strategisesta hyödyntämisestä. Jos haluat esimerkiksi tarkastella medianäkyvyytesi kehittymistä ajan mittaan, verrata itseäsi kilpailijoihin, tutustua paremmin kohdeyleisöösi tai tunnistaa merkittäviä vaikuttajia, tarvitset media-analyysia.
Mutta miten pääset alkuun? Tässä artikkelissa kerromme sen.
Määritä media-analyysiin liittyvät tarpeet
Media-analyysin käyttöönotto ei ole hetken mielijohde, vaan strateginen valinta. Ennen tietojen lähempää tarkastelua on tärkeää määrittää oma asemanne. Sen ymmärtäminen ei ole tärkeää vain sinulle, vaan myös analytiikkakumppanille, jonka on tunnettava yrityksesi tilanne, jotta se voi tuottaa parhaan mahdollisen lisäarvon.
Oletteko vasta tulleet markkinoille tai onko teillä uusia kilpailijoita? Tunnetteko asiakkaanne käyttäytymisen ja odotukset sekä heidän demografisen jakaumansa? Tiedättekö, mitkä myyntikanavat luovat eniten arvoa brändille, ja miksi ne tekevät niin? Mitkä ovat yrityksenne viestinnän, markkinoinnin ym. suurimmat haasteet? Mistä haasteenne johtuvat?
Nykyisen asemanne huomioon ottaminen on erittäin tärkeää, koska se määrittää, millaisia kysymyksiä asetatte, ja millaista tietoa haluatte saada analyysin kautta. Nämä tekijät luonnollisesti vaikuttavat siihen, millainen arvokkaasta media-analyysistanne tulee.
Pohtikaa myös sitä, onko markkinoille tai yrityksenne strategiaan tulossa mahdollisia muutoksia, joiden vuoksi olisi arvioitava uudelleen lähestymistapaa tiettyihin aiheisiin. Media-analyysi voi osoittaa, miksi tietyt haasteet syntyvät, minkä lisäksi se tarjoaa tarpeellista tietoa muutosten tekemiseen.
Hyviä kysymyksiä
- Miltä tämänhetkinen tilanteemme näyttää?
- Mitkä ovat haasteitamme?
- Miksi tarvitsemme analyysia?
Määrittäkää konkreettisesti, mitä haluatte tietää
Media-analyysista haettavien tietojen on vastattava selkeisiin tavoitteisiin. Haluatteko tutkia viimeaikaisten pr-kampanjoidenne vaikutusta, vai etsittekö taustalla vaikuttavia trendejä, joiden pohjalta voidaan suunnitella seuraavaa suurta markkinointitoimenpidettä?
Tarkat vastaukset ovat välttämättömiä analyysin onnistumisen kannalta kiinnostuksen kohteista riippumatta. Mitä tarkemmin tiedätte, mistä haluatte lisätietoja, sitä paremmin media-analyysi voidaan kohdentaa ja varmistaa, että saatte tarvitsemanne vastaukset.
Kannattaa esimerkiksi miettiä, tehdäänkö analyysi toimituksellisesta vai sosiaalisesta mediasta vai molemmista. Mitkä mediat ovat strategianne kannalta tärkeimpiä? Minkä medioiden parissa työskentelette eniten?
Lisäksi on aina hyvä miettiä, millaisia vastauksia analyysi tarjoaa. Odotusten selvittäminen auttaa teitä keskittymään analyysin tavoitteisiin ja varmistamaan, että analyysista saadaan käyttökelpoista tietoa.
Hyviä kysymyksiä
- Mitä haluamme tietää?
- Mihin kysymyksiin tarvitsemme vastaukset?
- Millaisia uskomme vastausten olevan ?
Pohdi, miten uutta tietoa käytetään
Kun media-analyysinne on valmis ja tarjoaa runsaasti uutta tietoa, niitä ei kannata jättää hyllylle pölyttymään. Sen sijaan niitä kannattaa käyttää päätöstenne perustana.
Siksi kannattaa miettiä ennen työn aloittamista, miten uutta tietoa aiotaan hyödyntää. Onko analyysinne osa liiketoiminnan kokonaisarviointia, vai onko se lähtökohta uudelle strategialle? Pohtikaa, miten saadut tulokset voidaan integroida nykyiseen strategiaan ja prosesseihin – tai miten niiden pohjalta voidaan luoda uusi strateginen suunta.
Tässä yhteydessä kannattaa myös pohtia analyysin mahdollista ajoitusta. Tarvitaanko tuloksia laadittaessa uutta strategiaa, joka esitellään helmikuussa? Vai muodostavatko tulokset perustan uuden tuotteen elokuussa toteutettavalle lanseerauskampanjalle? Jos uusien tietojen käyttöönotto ajoitetaan oikein, saatte parhaat mahdollisuudet hyödyntää analyysia täysipainoisesti.
Hyviä kysymyksiä
- Mitä päätöksiä analyysin perusteella on tarkoitus tehdä?
- Milloin tulosten on oltava valmiina?
Pohdi analyysin puitteita
Media-analyysi tarjoaa lukuisia eri mahdollisuuksia. Useimmissa yrityksissä ja organisaatioissa on luonnollisesti myös ajan, resurssien ja budjetin kaltaisia rajoituksia, jotka muodostavat puitteet mahdolliselle media-analyysille.
Tällaiset tekijät voivat vaikuttaa esimerkiksi siihen, missä määrin analyysissa käytetään teknologiaa ja tekoälyä ja ihmisasiantuntijoita. Se voi vaikuttaa myös siihen, miten koostuvatko toimitettavat tiedot esimerkiksi raportista vai kenties raportista sekä asiantuntijan arviosta ja neuvoista.
Haluaisitko tutustua paremminmedia-analyyseihimme ja näkemyksiimme viestinnästä ja mediasta?
Jätä loput analyytikoille
Päästäkseen alkuun media-analyysin kanssa ei onneksi tarvitse itse olla mediatietojen käsittelyn asiantuntija. Teidän ei tarvitse esimerkiksi tietää etukäteen, mitä tietoja toimittajanne käyttää tai mitä mittareita analyysiin sisällytetään.
Sen sijaan teidän tehtävänne on kertoa selkeästi yrityksen tämänhetkinen tilanne sekä media-analyysin konteksti. Kiinnittäkää huomiota siihen, mistä haluatte tietää enemmän, niin hyvä analytiikkatoimittaja hoitaa loput.
On kuitenkin hyvä olla suunnitelma siitä, miten uusia tietoja hyödynnetään yrityksen sisällä, jotta ne tuottavat arvoa koko organisaatiolle. Loppujen lopuksi tulokset alkavat näkyä vasta, kun toimit tietojen perusteella.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.