Vaikuttajamarkkinointi: Löydä yrityksellesi sopivin lähettiläs

Lukuaika: 3 min
Miten löydetään sopivimmat ihmiset vaikuttajamarkkinointiin? Suuri seuraajien määrä ei välttämättä tarkoita suurta vaikutusta. Seuraajien tulisi mieluiten kuulua myös kohderyhmääsi ja sisällön tulisi olla teemoiltaan yhtenevä omien viestiesi kanssa. Vaikuttajia on tuhansia, joten juuri oikean löytäminen voi olla kuin neulan etsimistä heinäsuovasta. Tässä blogiartikkelissa kerromme hyviä vinkkejä siihen, miten mediatietojen avulla voidaan löytää sopivimmat lähettiläät organisaatiollesi.

Sosiaalisessa mediassa on valtavasti erilaisia vaikuttajia

Sosiaalisen median merkitys on todella kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Suomi ja muut Pohjoismaat eivät ole poikkeus: Sosiaalisen median käyttöaste on täällä yksi maailman korkeimmista, mikä on luonut hedelmällisen maaperän vaikuttajamarkkinoinnille.

Monet pohjoismaiset yritykset ja organisaatiot ovat huomanneet, että vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa kuluttajat ja saada heidän luottamuksensa, koska luotamme ihmisiin enemmän kuin brändeihin.

Tämä ei koske vain merkittäviä vaikuttajia, jotka ovat rakentaneet mainettaan ja kasvattaneet seuraajiensa määrää vuosien ajan, vaan myös mikrovaikuttajat ovat osoittautuneet tehokkaiksi yrityslähettiläiksi.

Muista myös toimittajat

Sosiaalisessa mediassa on siis tuhansia pieniä ja suuria vaikuttajia, ja viime aikoina myös uutismediat ovat lisänneet läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa. Yhä useammat ihmiset kuluttavat uutisia sosiaalisen median kautta.

Ei siis kannata unohtaa toimitettua mediaa, kun pyrit saamaan huomiota brändillesi: toimittajillakin on vaikutusvaltaa! Juuri toimittajat ovat päättämässä siitä, millaisia uutisia yleisölle tarjotaan niin sanomalehdissä kuin sosiaalisessa mediassakin.

On hyvinkin mahdollista löytää toimittaja, joka on kiinnostunut ja kirjoittaa joistakin yrityksellesi olennaisista aiheista tai ongelmista, joita tuotteesi tai palvelusi auttavat ratkaisemaan.

Ja asiantuntijat

Vaikuttajamarkkinoinnista puhuttaessa ei voi olla mainitsematta asiantuntijoita ja organisaation sisäisiä edustajia.

Koska yksi tärkeimmistä syistä, miksi vaikuttajamarkkinointi toimii, on se, että seuraajat luottavat vaikuttajiin. Kun vaikuttaja mainostaa tuotetta, se mielletään pikemminkin henkilökohtaiseksi suositukseksi kuin perinteiseksi mainonnaksi.

Ja juuri asiantuntijat ja edustajat, joilla on syvällistä näkemystä, herättävät usein luottamusta, sillä he tietävät, mistä puhuvat. Tässä pari esimerkkiä:

Brittikokki Jamie Oliver ei luultavasti olisi voinut myydä yhtä paljon paistinpannuja ja kattiloita ennen kuin hänestä tuli ruokaohjelmiensa ansiosta maailmankuulu. Björn Borgin logolla varustetut urheiluvaatteet eivät luultavasti menisi kaupaksi yhtä helposti ilman samannimistä tennislegendaa.

Hyvä esimerkki tunnetusta suomalaisesta yritysjohtajasta, jolla on merkittävä medianäkyvyys, on Supercellin toimitusjohtaja ja perustaja Ilkka Paananen. Hän on usein esillä suomalaisessa mediassa ja hänen johtajuutensa ja yrityksen menestys tekevät hänestä toimittajien ja talouskommentaattorien kiinnostuksen kohteen.

Kaikki nämä ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten asiantuntija tai organisaation sisäinen edustaja voi olla korvaamaton näkyvyyden ja asemoinnin kannalta.

Sopivimman lähettilään löytäminen

Kun otetaan huomioon kaikki vaikuttajat, asiantuntijat ja toimittajat, potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja lähettiläitä vaikuttajamarkkinoinnillesi on lukemattomia.

Kysymys kuuluu siis: miten löydetään juuri yrityksellesi parhaiten sopiva?

Tähän on luultavasti useita tapoja, mutta yksi hyvä tapa on tehdä valinta mediatietojen perusteella. Jos aiot aloittaa uuden vaikuttajamarkkinointikumppanuuden, suunnitelmaan kuuluu varmasti kohderyhmän tavoittaminen median kautta. Juuri media on paras paikka kerätä tähän tarvittavia tietoja.

Media-analyysin avulla voidaan tunnistaa ja kvantifioida:

  • ihmiset, jotka puhuvat yrityksesi kannalta olennaisesta aiheesta.
  • kuinka usein heitä siteerataan mediassa
  • mitkä tiedotusvälineet ja toimittajat kirjoittavat heistä, kuinka paljon he ovat läsnä sosiaalisessa mediassa mitä kanavia he käyttävät tavoittaakseen yleisönsä.

Voit myös saada tietoa sävyistä (ovatko maininnat positiivisia, negatiivisia vai neutraaleja), ääniosuudesta ja heidän vaikutuksestaan mediassa (muista tällaisia päätöksiä tehdessäsi, että laatu on vähintään yhtä tärkeää kuin määrä).

Kun kaikki nämä tiedot on kerätty, olet merkittävän askeleen lähempänä yrityksellesi tai organisaatiollesi parhaiten sopivan lähettilään löytämistä.

Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksen mittaus

Kun vaikuttajayhteistyöhön sijoitetaan aikaa ja rahaa, on myös pystyttävä mittaamaan yhteistyön vaikutus ja dokumentoimaan sen onnistuminen. Tuottaako viestintä toivottuja tuloksia? Miten seuraajat ja yleisö reagoivat yrityksesi käyttämissä kanavissa?

Nämä seikat voi mitata itse, jos käytössäsi on mediaseurantaan ja sosiaalisen median kuunteluun tarkoitettu työkalu. Toinen vaihtoehto on tehdä kohdennettuja media-analyysejä säännöllisin väliajoin (esimerkiksi kuukausittain tai neljännesvuosittain) ja keskittyä sinulle ja yrityksellesi tärkeisiin tunnuslukuihin.

Kun tulosten kehittymistä seurataan ajan mittaan, sisältöä, viestejä ja ajoitusta voidaan muokata viestinnän optimoimiseksi ja tulosten parantamiseksi.

Vaikuttajamarkkinointi ei ole projekti, joka valmistuu aikanaan, vaan dynaaminen prosessi, joka vaatii mukautumista muuttuviin trendeihin ja kuluttajien mieltymyksiin. Siinä voidaan kuitenkin pyrkiä tiettyihin tavoitteisiin. Molemmissa on hyötyä viestinnän mittaamisesta.

Ajattele strategisesti ja tee tietoon perustuvia päätöksiä

Vaikuttajamarkkinointi on osoittautunut tehokkaaksi työkaluksi monille pohjoismaisille organisaatioille, ja ilmiö on todennäköisesti tullut jäädäkseen. Jos harkitset sen käyttöönottoa organisaatiossasi tai työskentelet sen kanssa suunnitelmallisemmin, olet todennäköisesti oikealla polulla.

Menestyminen tässä ympäristössä vaatii kuitenkin muutakin kuin vain suositun mediaprofiilin valitsemista. Jotta sijoituksesta saadaan paras mahdollinen hyöty, on etsittävä henkilöt, jotka ovat olennaisia yrityksellesi, käyttävät kohderyhmän kannalta oikeita mediakanavia ja pystyvät tehokkaasti esittelemään yrityksesi tuotteita, palveluita ja viestejä.

Vaikuttajamarkkinoinnissa menestyvät tulevaisuudessa parhaiten organisaatiot, jotka pystyvät yhdistämään luovan tarinankerronnan ja aidon sisällön tietoon perustuviin päätöksiin. Luovuus ja aitous on sinusta ja kumppaneistasi kiinni, mutta voit saada tarvitsemasi tiedot toimitetusta ja sosiaalisesta mediasta mediaseurannan ja -analyysin avulla.

Lue lisää

Lukuaika: 4 min
22. lokakuun 2024 | Kirj.:

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Varaa esittely

Sosiaalisen median kuuntelu

Tiesitkö?

Voit ladata kaikki blogikirjoituksemme PDF-tiedostoina ja lukea ne, kun sinulla on enemmän aikaa.

Varaa esittely

Hootsuite Amplify