Miten saat työkaverit mukaan employee advocacy -ohjelmaan

Jos olet aloittamassa tai jo aloittanut employee advocacy -ohjelman yrityksessäsi, olet jo saattanut huomata haasteen, jonka koko organisaation sitouttaminen tuo mukanaan. Tästä blogikirjoituksesta löydät useita perusteluja, joiden avulla voit vakuuttaa kollegasi osallistumaan aktiivisesti employee advocacy -ohjelmaan.

Tiedät, miten paljon hyötyä hyvästä employee advocacy -ohjelmasta voi olla yrityksellesi, mutta kollegasi muilla osastoilla eivät ehkä ole yhtä tietoisia tästä käsitteestä. Väite, että se, mikä on hyväksi liiketoiminnalle, on hyväksi myös sinulle, ei ole aina varma menestys.

Lue lisää employee advocacy -ohjelman eduista, joita voit esitellä kollegoillesi ja saada heidät mukaan.

1. He saavat uusia taitoja ja itseluottamusta sosiaalisessa mediassa

Kaikki eivät luonnostaan viihdy sosiaalisessa mediassa. Se voi tuntua ylivoimaiselta, hermoja raastavalta tai aikaa vievältä.

Yksi employee advocacy -ohjelman eduista on, että se tarjoaa kollegoillesi helpon tavan käyttää sosiaalista mediaa. Heidän ei tarvitse kyseenalaistaa sitä, mitä he jakavat tai kirjoittavat, vaan heidän tarvitsee vain jakaa julkaisu, koska olet jo tehnyt pohjatyön heidän puolestaan. Jos käytät myös erikoistunutta employee advocacy -työkalua, kuten Hootsuiten Amplify -moduulia, kollegoiltasi vaaditaan vain muutama klikkaus osallistuakseen aktiivisesti.

Toivottavasti he saavuttavat ajan mittaan pisteen, jossa aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on heille tapa tai jopa asia, jota he tekevät mielellään.

Lisäksi voit myös korostaa kollegoillesi, että sosiaalisen median taidot ovat erittäin haluttuja työmarkkinoilla ja että kollegasi voivat samalla kehittää profiiliaan.

2. He voivat pysyä ajan tasalla toimialasi trendeistä

Sinulla on luultavasti työkavereita, jotka viettävät vapaa-aikaansa etsien internetistä alasi tärkeitä, suuria uutisia tai päivityksiä. Työkavereillesi tämä argumentti ei luultavasti mene läpi.

Mutta kaikille muillekin työkavereillesi, jotka tarvitsevat helpon tavan pysyä ajan tasalla alan trendeistä ja liikkeistä, voit esittää toisenkin perusteen, miksi heidän pitäisi liittyä employee advocacy -ohjelmaan.

PR-, markkinointi- tai viestintäosastosi reagoi todennäköisesti nopeasti uutisiin. Jakamalla uutisia employee advocacy -ohjelman välityksellä yrityksesi asemoituu sosiaalisen median asiantuntijaksi, ja lisäksi annat työkavereillesi helpon tavan pysyä ajan tasalla.

Tutkimus, jonka on tehnyt Hinge Research Institute osoittaa, että yli 76 prosenttia yrityksensä sisältöä jakavista ihmisistä sanoo jakavansa sitä pysyäkseen ajan tasalla alan trendeistä. On mahdollista, että voit vakuuttaa joitakin työkavereitasi liittymään ohjelmaan korostamalla heidän saamaansa helppoa uutisvirtaa.

3. He vahvistavat asiantuntija-asemaansa

Inspiroivan tai merkittävän sisällön jakaminen yrityksenä sosiaalisessa mediassa auttaa rakentamaan uskottavuuttasi. Työkaverisi voivat saavuttaa saman vaikutuksen jakamalla yrityksesi sisältöä.

He voivat paitsi rakentaa uskottavuuttaan ja vahvistaa asiantuntija-asemaansa, myös tehdä sen käyttämättä tuntikausia aikaa sisällön tutkimiseen, kirjoittamiseen ja suunnitteluun. Jos he voivat kuitenkin käyttää aikaa muutaman minuutin per postaus, jotta he voivat antaa oman leimansa jaettuun sisältöön, vaikutus on vieläkin suurempi.

Kun pystyt asemoimaan itsesi asiantuntijana ja luomaan uskottavuutta, se on erityisen voittava myyntiargumentti. Vahva henkilökohtainen brändi sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa merkittävästi liidien keräämiseen ja kauppojen solmimiseen.

4. He voivat laajentaa verkostoaan

Hinge-tutkimuksessa 87 prosenttia vastasi, että laajentunut ammatillinen verkosto oli yksi keskeisimmistä eduista, joita heidän yrityksensä employee advocacy -ohjelmaan osallistuminen toi mukanaan.

Kun työkaverisi jakavat jatkuvasti oman erikoisalansa sisältöä sosiaalisen median tileillään, he lisäävät mahdollisuuksia päteviin ja merkityksellisiin keskusteluihin uusien ihmisten ja kontaktien kanssa. Laajentunut ja vahvistunut verkosto voi hyödyttää heitä työssään juuri nyt, mutta se voi myös tarjota monia mahdollisuuksia heidän uralleen tulevaisuudessa.

Employee advocacy -ohjelma on oikeastaan vain oikotie vahvaan ammatilliseen verkostoon, josta monet työkavereistasi saattavat jo unelmoida.

5. He voivat houkutella vahvoja liidejä

Kun työkaverisi laajentavat ammatillista verkostoaan, he lisäävät myös kykyään houkutella organisaatiollesi hyviä liidejä.

Tämä on tietysti erityisen tärkeää myyntiosastollesi, mutta se ei rajoitu pelkästään myyntiin. Kerro työkavereillesi, että heillä on osastosta riippumatta mahdollisuus luoda uutta liikevaihtoa.  

Jos sinulla on myös suositteluista maksettava palkitsemis- tai bonusjärjestelmä, perustelu on vieläkin vahvempi, koska kollegasi saavat mahdollisesti lisätuloja.

6. He tuovat yritykselle lisää voittoja

Voi olla hyvin motivoivaa tietää, että sinulla on enemmän vaikutusvaltaa kuin luuletkaan. Sosiaalisen median aikakaudella jokaisella työntekijällä voi olla enemmän vaikutusvaltaa kuin mitä hänen toimenkuvansa antaa ymmärtää.

Gartnerin mukaan työntekijöiden jakaman brändisisällön tavoittavuus on 561 prosenttia suurempi kuin organisaation omien kanavien välityksellä jaetun sisällön. Tee siis työkavereillesi selväksi, kuinka paljon he voivat vaikuttaa.

Muista sisällyttää employee advocacy -ohjelmaan kiitosta ja onnistumisten korostamista, jotta työkaverisi motivoituisivat mahdollisuudestaan vaikuttaa asioihin, ja myös siitä, että heidän toimintansa tuo heille konkreettista kiitosta ja tuottaa tulosta.

7. He voivat auttaa houkuttelemaan uusia, erinomaisia työntekijöitä organisaatioonne

Nykyään monet työnhakijat käyttävät sosiaalista mediaa tutkiessaan mahdollisia työnantajia. Yrityksen työntekijöiden sisältö ja viestit antavat potentiaalisille uusille työntekijöille paljon paremman käsityksen siitä, sopivatko heidän omat arvonsa ja profiilinsa yrityksen kulttuuriin.

Useimmat ihmiset lienevät samaa mieltä siitä, että lahjakkaiden ja oman alansa asiantuntijoiden kanssa työskentely on erittäin motivoivaa. On siis syytä uskoa, että työkaverisi ovat kiinnostuneita tekemään oman osuutensa, jotta organisaatiosi saisi parhaita mahdollisia uusia työntekijöitä.

Kun esittelet employee advocacy -ohjelmaasi, voit korostaa, miten se auttaa houkuttelemaan organisaatioon alan parhaita työntekijöitä.

8. Ei ole mitään pelättävää

Jos haluat, että koko organisaatio osallistuu laajasti employee advocacy -ohjelmaan, on ratkaisevan tärkeää vakuuttaa työntekijöille, etteivät he ole yksin ja etteivät he voi tehdä mitään väärää.

Varmista, että kaikki employee advocacy -ohjelmassa julkaistava sisältö on oikeiden henkilöiden luomaa ja hyväksymää, jotta sitä jakavat eivät koskaan joutuisi ottamaan mitään riskejä. Haluat, että työkaverisi kokevat sisältösi aktiivisen jakamisen sosiaalisessa mediassa vapaaksi ja helpoksi ja huomaavat muutkin jo mainitsemamme edut.

Lue lisää

Lukuaika: 7 min
07. elokuun 2023 |

Kirj.: 

Lukuaika: 6 min
23. kesäkuun 2023 |

Kirj.: 

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Varaa esittely

Hootsuite Amplify