Sosiaalisen median kanssa työskenneltäessä on usein pidettävä kieli keskellä suuta. Kuluttajien käyttäytyminen ja algoritmien pelisäännöt muuttuvat jatkuvasti. Se, mikä toimi eilen, ei ehkä toimi enää tänään. Onneksi usein on havaittavissa tiettyjä toistuvia kaavoja, jotka helpottavat hiukan somevastaavien työtä.
Sen vuoksi kurkistimme digitaaliseen kristallipalloon ja kokosimme yhteen ennustuksia trendeistä, jotka hallitsevat sosiaalista mediaa seuraavan vuoden aikana. Aiheet kattavat niin TikTokin viihdyttävän sisällön kuin virtuaaliset tekoälyavustajatkin, joten paletti on laaja tarjoten sekä tuttuja ilmiöitä uusissa kuoseissa että täysin uusia muotisuuntauksia.
Käsittelen blogikirjoituksessa näitä viittä trendiä:
- Tekoälystä tulee sosiaalisen median asiantuntijan paras ystävä
- ”TikTok will continue to be the birthplace of video trends”
- Jakaminen on tärkeämpää kuin tykkäykset, kommentit ja seuraajat
- Hyvästit Googlelle. Sosiaalisesta mediasta tulee suosituin hakukone
- Pitkät videot tekevät paluun
Tekoälystä tulee sosiaalisen median asiantuntijan paras ystävä
Viekö ChatGPT työpaikkasi? Onko tekoälyn luoma sisältö hyvää, ihan ok vai täysin käyttökelvotonta?
Kuluneen vuoden aikana on keskusteltu ja kirjoitettu paljon tekoälystä. Tänä vuonna tekoälyä aletaan käyttää yhä enemmän tekstin ja kuvien muokkaukseen sekä asiakaspalveluun.
Vastaus kysymykseen on siis, että ChatGPT ei vie työpaikkaasi, mutta sen sijaan siitä tulee paras ystäväsi. Se on eräänlainen henkilökohtainen virtuaalinen apulainen. Tekoäly on nimittäin uskomattoman arvokas työkalu, kun sitä on oppinut hyödyntämään.
Se voi vähentää työpainetta, helpottaa työtä ja auttaa saavuttamaan sosiaalisessa mediassa parempia tuloksia entistä nopeammin. Asiassa on kuitenkin yksi mutta. Sisältöön on muistettava lisätä jotakin omaperäistä ja aitoa. Tekoälyn hyödyntämisen nyrkkisääntönä on siis tasapaino teknologian ja aitouden välillä, etenkin jos tarkoituksena on saada kohderyhmä sitoutumaan ja luottamaan brändiin.
Siksi kannattaa seurata muiden esimerkkiä ja hyödyntää tekoälyä ennakkoluulottomasti tänä vuonna. Siihen voidaan käyttää esimerkiksi ilmaista ChatGPT-työkalua tai Hootsuiten OwlyWriter AI:tä. Kukaan ei pysty yksin ihmeisiin, joten apu on meille kaikille tarpeen.

Tekoälyn avulla voi mm.:
- luoda uusia ideoita
- jäsentää ajatuksia
- saada uusia ehdotuksia sisällöksi
- kirjoittaa tekstien raakaversioita
- luoda ehdotuksia kuvitukseksi.
Ihmisten kykyjä tarvitaan seuraaviin:
- eri kanavien sisältöstrategian luomiseen
- tekstien muokkaukseen ja sovitukseen
- varmistamaan, että kuvat ja julkaisut vastaavat organisaation brändiä ja äänensävyä
- seuraajien kanssa keskusteluun kommenteissa.
Jos yrityksesi alkaa tänä vuonna hyödyntää tekoälyä entistä enemmän, on hyvä luoda koko organisaation kattavat säännöt tekoälyn käyttöön ja parhaat käytännöt sosiaaliseen mediaan. Näin voidaan välttää tilanne, jossa työntekijä hullaantuu hieman liikaa tekoälymestariteoksestaan ja julkaisee sen yrityksen Instagram-tilillä, tai hämmentynyt asiakas lähettää vihaista sähköpostipalautetta keskustelubotin tahdittomasta käytöksestä.
‘TikTok will continue to be the birthplace of video trends’
Videosisällon merkitys on kasvanut jo monta vuotta, ja kehitys jatkuu myös vuonna 2024. YouTuben, TikTokin ja Instagram Reelsin kaltaiset alustat ovat mullistaneet tavan, jolla käyttäjät kuluttavat sisältöä.
Vaikka Reels kulkeekin uusissa trendeissä hiukan jälkijunassa, se on yhä hyvin ajankohtainen ja koko ajan kasvava formaatti. Sen vuoksi niiden tekemistä kannattaa jatkaa.
TikTokin käyttäjäkunta on hiukan Instagramia nuorempi, ja alustan uudet muokkausmahdollisuudet, suodattimet ja äänileikkeet ovat aina pari askelta Metan edellä. TikTok on yhä alusta, jolla lyhytvideoiden trendit syntyvät, ja siksi sitä kannattaa pitää silmällä, jos haluat pysyä askeleen edellä Instagramiin keskittyviä kilpailijoita.
Vuonna 2024 sellaiset brändit, jotka julkaisevat viihdyttävää ja ennen kaikkea samastuttavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa, keräävät eniten huomiota ja saavat käyttäjät sitoutumaan, jolloin ne myös voivat voittaa markkinaosuuksia brändeiltä, jotka eivät seuraa suosittuja trendejä.
56 prosenttia kuluttajista suosii brändejä, jotka julkaisevat samastuttavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Miten sisällöstä sitten tehdään samastuttavaa? Vastaus on skrollaus. TikTokin Sinulle-sivu on tarjoaa lukemattomia sisältötrendejä, jotka vain odottavat löytämistään. Tutustu niihin, ja tiedustele kohderyhmältäsi, millaista sisältöä he haluavat nähdä.
Jakaminen on tärkeämpää kuin tykkäykset, kommentit ja seuraajat
Luultavasti kaikkien sosiaalisen median asiantuntijoiden tavoitteena on reach eli tavoittavuus. Tämä digitaalinen taikajuoma saa organisaation sisällön tanssimaan ihmisten sisältövirrassa. Mitä suurempi tavoittavuus on, sitä enemmän aihetta juhlaan. Valitettavasti on myös mahdollista huijata ja ostaa lisää seuraajia, tykkäyksiä ja kommentteja ja saavuttaa tällä tavoin suurempi tavoittavuus.
Sen sijaan jakamista on vaikeampi manipuloida, minkä vuoksi siitä on tullut entistä tavoitellumpaa. Kun organisaation sisältöä jaetaan tarinoissa ja viesteissä tai se kiertää suusta suuhun, on selvää, että tällaiset henkilöt ovat valmiita suosittelemaan yritystä omalle yleisölleen. Kommentit ja tykkäykset ovat luonnollisesti yhä arvokkaita KPI-mittareita, ja jos sisältö soveltuu jaettavaksi, myös KPI:t seuraavat perässä.
Jos haluat varmistaa, että sisältöäsi jaetaan enemmän vuonna 2024, vastaa ennen julkaisua seuraaviin kolmeen kohtaan:
- Saako julkaisu kohderyhmän tuntemaan itsensä jollakin tavalla nähdyksi? Herättääkö julkaisu jonkin tunteen (positiivisen tai negatiivisen), kun kohderyhmä näkee sen
- Auttaako julkaisu luomaan yhteyksiä muihin kohderyhmän jäseniin? Tuoko se heille tunteen yhteenkuuluvuudesta
- Tarjoaako julkaisu jonkinlaisen palvelun? Välittääkö julkaisu tietoa viihdyttävällä tavalla?
Jos vastaat kyllä kahteen näistä kolmesta kohdasta, julkaisu soveltuu jaettavaksi.
Yllä olevien kysymysten lisäksi kannattaa pitää tarkkaan silmällä myös suosituimpia julkaisujasi, sillä ne osoittavat, mitkä tekijät vaikuttavat menestykseen ja miten ne voidaan toistaa. Esimerkiksi Hootsuite Analytics on hyvä työkalu tähän tehtävään. Jos tarkoituksena on saavuttaa mahdollisimman paljon jakoja, on aina hyvä ajatus käyttää työntekijälähettiläitä, ja Amplify on erittäin hyvä työkalu siihen.
Haluatko tietää lisää sosiaalisen median hallinnasta ja Hootsuiesta?
Hyvästit Googlelle. Hakeminen sosiaalisen median kautta yleistyy yhä
Vuonna 2024 ja sitä seuraavina vuosina sosiaalinen media uhkaa yhä enemmän perinteisiä hakukoneita.
TikTok on sisällyttänyt sovellukseensa Google-haun tuloksia ja lisännyt Keyword Insightsin kaltaisia hakutyökaluja sisällönluojien keskukseensa.
Lisäksi tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen media on Z-sukupolvelle toiseksi suosituin tapa tutkia vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä sekä etsiä inspiraatiota. Näyttää siis siltä, että Googlella on syytä huoleen ja että TikTok, Facebook ja Instagram valtaavat siltä alaa.
Hakeminen sosiaalisessa mediassa on vielä melko uusi ilmiö, mutta eri alustat kehittävät ja laajentavat hakutoimintojaan nyt hurjalla tahdilla, joten tämä trendi jatkuu pitkälle tulevaisuuteen. Pysyttele kehityksen mukana noudattamalla seuraavia ohjeita:
- Luo sisältöä, joka vastaa yleisimpiin yrityksen alaa koskeviin kysymyksiin. Opettavainen sisältö näkyy muuta sisältöä todennäköisemmin hakutuloksissa vielä useita kuukausia julkaisun jälkeen.
- Laajenna yrityksesi SEO-strategiaa niin, että siinä otetaan huomioon myös sosiaalinen media, eli avainsanat kuvateksteissä ja profiileissa.
- Jos et ole aikaisemmin kokeillut sosiaalisen median SEO-optimointia, Hootsuite on laatinut siihen hyödyllisen video-oppaan.

Pitkät videot tekevät paluun
Juuri äsken pinnalla olivat lyhyet videot, mutta nyt pitkät kasvattavat taas suosiotaan. Voitaisiinko jo päättää, kummat ovat parempia?
Tällä kertaa pitkät videot eivät kuitenkaan tarkoita todella pitkiä, tylsiä videoita, jotka saavat katsojien tarkkaavaisuuden katoamaan. Videoiden tulisi kestää viime vuosina suositun alle yhden minuutin sijaan 2–5 minuuttia.
Uskomme algoritmien suosivan pidempiä videoita vuonna 2024 useista eri syistä.
Eri alustat ovat ensinnäkin alkaneet lisätä videoiden maksimipituutta. Instagram Reelsit voivat nyt kestää jopa 15 minuuttia, ja myös TikTok on alkanut testata samaa pituutta. Lisäksi viestipalvelu X (entinen Twitter) on julkaissut premium-tilauksen, joka sallii käyttäjien ladata jopa kaksi tuntia kestäviä videoita.
Toiseksi maailma ja kuluttajien käyttäytyminen muuttuvat koko ajan. Kuten yllä mainittiin, sosiaalista mediaa käytetään Googlen ja muiden hakukoneiden sijaan yhä enemmän vastausten etsimiseen kysymyksiin. Sen vuoksi sisällöntuottajien on pystyttävä vastaamaan videoissaan kysymyksiin paljon entistä syvällisemmin, mikä puolestaan vaatii pidempiä videoita.
Lopuksi kannattaa pitää mielessä, että käyttäjät haluavat nyt kaikkein eniten vain viihtyä ja tappaa aikaa – ehkä juuri tästä syystä Paramount on ladannut koko Mean Girls -elokuvan TikTok-tililleen.

Onkin todennäköistä, että sosiaalinen media valtaa entistäkin suuremman osan vapaa-ajastamme vuonna 2024, ja siksi pitkät videot tulevat takaisin. Jos työskentelet somevideosisällön parissa vuonna 2024, seuraavista neuvoista voi olla hyötyä:
- Kokeile eripituisia videoita nähdäksesi, miten kohderyhmä reagoi niihin.
- Luo strategia, jonka tavoitteena on tehdä ikivihreitä videoita. Ne käsittelevät aihettaan syvällisesti, sisältävät alkuperäiset äänet ja vastaavat kohderyhmän kysymyksiin.
- Vältä videoiden jakamista useaan osaan, ja pyri sen sijaan pitämään ne yksiosaisina.
- Lisää videoiden kuvatekstiin tai kuvaukseen aikaleima, jotta käyttäjien on helppo siirtyä haluamaansa kohtaan.
- Älä julkaise videoita vain trendin seuraamisen vuoksi. Muista, että videoiden on oltava viihdyttäviä ja hyödyllisiä käyttäjille/seuraajille.
Seuraa kehitystä ja nosta organisaatiosi sosiaalisen median panostukset uudelle tasolle
Vuodesta 2024 näyttää tulevan sosiaalisessa mediassa muutosten vuosi. Jotkin viime vuosien trendit jatkuvat vielä, mutta niiden lisäksi joukkoon liittyy myös uusia. Kehitystä on seurattava, jotta organisaatiosi selviytyy digitaalisesta vuoristoradasta ja pystyy optimoimaan somepresenssinsä.
Jos ennusteemme pitävät paikkansa, tekoälyä on nyt alettava hyödyntää toden teolla, TikTokin videosisällön trendejä on pidettävä silmällä, sisällössä on tähdättävä jakoihin ja se on optimoitava sosiaalisen median hakuja varten ja uutta sisältöä tehtäessä on harkittava pidempien videoiden luomista. Vedä syvään henkeä, kaikki onnistuu kyllä.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.