Miten vuosianalyysi auttaa ymmärtämään vuoden viestintää?

| Lead Analyst
Lukuaika: 3 min
Vuosianalyysi tarjoaa kattavan yleiskuvan yrityksesi tai organisaatiosi toimituksellisesta uutisoinnista tiedotusvälineissä. Sen avulla voit arvioida kuluneen vuoden viestintätoimiasi ja ennen kaikkea suunnitella seuraavan vuoden mediastrategiaa.

Kun sinulla on täydellinen yleiskatsaus yrityksesi tai organisaatiosi saamasta julkisuudesta, voit dokumentoida viestintätoimiasi ja selvittää, oletko saavuttanut vuoden tavoitteet. Vuosianalyysi voi osoittaa huippuja ja mielenkiintoisia tuloksia toimituksellisessa mediauutisoinnissa, ja se voi myös osoittaa, missä ja milloin maininnat sinusta vaikuttavat, jotta voit verrata niitä oman lehdistöosastosi toimintaan.

Vuosianalyysillä on monia tarkoituksia. Yhdistys esimerkiksi voi käyttää analyysiä esittääkseen sponsoreille medianäkyvyyden määrän, kunta voi todentaa kalliin kuninkaallisen vierailun näkyvyyden tai yrityksen viestintäryhmä voi dokumentoida, että oikeita yritysviestejä on julkaistu mediassa tai osoittaa, että heidän työnsä lisää positiivista bränditietoisuutta.

Sen lisäksi, että raportointi perustuu tietoihin eikä mututuntumaan, voit myös käyttää vuosianalyysia oikeiden aloitteiden priorisointiin ja tulevan vuoden strategian suunnitteluun. Jos analyysi räätälöidään tavoitteiden tai päämittareiden mukaan, se toimii perusanalyysinä ja tarjoaa arvokkaita tietoja, joiden avulla työtä voidaan kehittää tulevaisuudessa.

Mutta mitä vuosianalyysi voi sisältää?

Vuosianalyysi voi sisältää mainintojen, lukijamäärien ja mainosten arvon kaltaisten keskeisten lukujen lisäksi erilaisia parametreja. Seuraavassa on joitakin esimerkkejä KPI-mittareista, joihin voit saada vastauksia viestintätoimia analysoidessasi:

Mitkä tämänvuotisista toimista ovat saaneet julkisuutta?

Kun tiedotusvälineiden uutisointia tarkastellaan ajan mittaan, voit tunnistaa, mitkä toimet ovat luoneet julkisuutta. Onko kyse omasta toiminnastasi vai onko julkisuuden takana jokin muu tekijä?

Ajanjakson katsausta voidaan käyttää seuraavan vuoden toimien priorisointiin. Jos on selvää, että viestisi menevät parhaiten läpi mätäkuun aikana, tai että olet päässyt paremmin otsikoihin omalla toiminnallasi ja ilmoituksillasi vuoden ensimmäisellä puoliskolla kuin toisella, sinulla on paremmat mahdollisuudet toimia tehokkaammin seuraavana vuonna.

Mitkä tiedotusvälineet ovat kirjoittaneet sinusta eniten?

Saattaa myös olla tärkeää nähdä, mitkä tiedotusvälineet ovat kirjoittaneet sinusta eniten, niin voit priorisoida viestintää jatkossa. Puhutaanko sinusta eniten ammatti- ja aikakauslehdissä, paikallisissa viikkolehdissä vai verkkolähteissä?
Vuosianalyysissä saat selville, onko IS, HS, Kansan Uutiset vai joku aivan muu uutisoinut viestisi parhaiten.

Missä mediamaininta on arvokkain?

KPI-mittari voi perustua lukijamäärään tai maantieteelliseen kattavuuteen. Jos enemmän on parempi, voit analysoida, kuinka monta potentiaalista kohderyhmää olet tavoittanut mediajulkisuuden kautta. Voit myös nähdä, kuinka paljon media on uutisoinut sinusta Pohjois-Suomen tai Uudenmaan tiedotusvälineissä sen mukaan, mikä on sinulle tärkeää – ehkä sinulla on paikallinen yritys tai olet keskittynyt alueellisiin aloitteisiin vuoden aikana.

Kuka on nähnyt eniten viestejäsi?

Monet yritykset työskentelevät ajatusjohtajien kanssa, ja vuosianalyysi voi auttaa tunnistamaan ne, jotka ovat olleet aktiivisimpia pitämään yhteyttä brändisi kanssa. Kuka on puhunut sinusta eniten ja kuka on tuonut eniten näkyvyyttä?

Ehkä juuri oikeat sidosryhmät ovat osallistuneet aktiivisesti keskusteluun. Ehkä se on joku, jota et ole ajatellut, mutta joka voisi olla loistava yhteistyökumppani seuraavana vuonna, jotta voisit saada toimitettua enemmän viestejä oikeille ihmisille.

Miten sinusta puhutaan; myönteisesti vai kielteisesti?

Julkisuuden määrä ei aina kerro kaikkea ponnisteluistasi. On myös mielenkiintoista nähdä, miten sinusta puhutaan. Voi myös olla mielenkiintoista nähdä, mistä sinuun liittyvistä aiheista puhutaan joko myönteisesti tai kielteisesti.

Ja mitkä aiheet ovat tärkeimpiä?

Olet ehkä koko vuodenaikana halunnut ohjata keskustelua johonkin tiettyyn suuntaan. Sen vuoksi on myös tärkeää hahmotella, mitkä toimituksellisten tiedotusvälineiden pääaiheita. Oletteko itse onnistunut määrittelemään asialistan, vai ovatko muut aiheet leimanneet keskustelua? Katsaus tärkeimpiin aiheisiin voi antaa sinulle tietoa, oletko vaikuttanut keskusteluun, mutta myös inspiraatiota siitä, mihin aiheisiin kannattaa keskittyä seuraavana vuonna.

Vuosianalyysi kannattaa laatia ja räätälöidä päämittareiden ja tavoitteiden mukaan, jotta sitä voitaisiin käyttää sekä vuoden aikana saavutettujen tulosten dokumentointiin että arviointiperusteena seuraavan vuoden strategian kehittämisessä.

Infomedia tekee vuosianalyysejä monille asiakkaille, ja tiedämme, että kaikkien tarpeet ovat erilaisia. Siksi tarjoamme erilaisia paketteja – toimituksellisen uutisoinnin vakioanalyysistä räätälöityyn vuosianalyysiin, jossa tarkastellaan kaikkia viestintätoimia toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa. Vai tarvitsetko kenties puolivuosianalyysin, jotta voisit mukauttaa toimiasi ennakoivasti ja saavuttaa tavoitteesi?

Jos sinulla on jo käytössäsi mediaseuranta tai sosiaalisen median seuranta, voimme aloittaa vuosianalyysin laatimisen heti. Jos ei, voimme silti auttaa sinua, mutta aloitamme keräämällä tietoja ja määrittelemällä, mikä sinulle on tärkeää.

Jos haluat kuulla lisää, ota meihin yhteyttä.

Lue lisää

Lukuaika: 3 min
11. syyskuun 2024 | Kirj.:
Lukuaika: 3 min
04. syyskuun 2024 | Kirj.:
Lukuaika: 5 min
28. maaliskuun 2024 | Kirj.:

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Varaa esittely

Hootsuite Amplify