Mediaseurannalla saat yleiskuvan siitä, mitä yrityksestäsi sanotaan ja kirjoitetaan mediassa, ja ennen kaikkea siitä, mitä asiakkaasi ja sidosryhmäsi sanovat. Mediaseuranta on kuitenkin muutakin kuin päivittäinen katsaus, joka toimitetaan sähköpostilaatikkoosi. Mediaseurannan tarjoamia tietoja voidaan käyttää viestinnän vaikuttavuuden parantamiseen.
Asiakkaamme käyttävät mediaseurantaa monin eri tavoin, ja on monia syitä, miksi mediaseurannan tulisi olla osa myös sinun viestintästrategiaasi. Tässä on ideoita, kuinka voit käyttää mediaseurantaa päivittäisenä työkaluna viestinnän jatkuvaan parantamiseen.
1. Hyödynnä ajankohtaista agendaa merkityksellisellä viestillä
Mediaseuranta pitää sinut ajan tasalla, mitä organisaatiosi tai liiketoimintasi kannalta merkityksellistä mediassa tapahtuu. Ja olipa ensisijainen tehtäväsi sitten asialistan määrittäminen lehdistölle tai syvällisen sisällön luominen omaan blogiisi, voit käyttää seurantaa merkityksellisen ja ajankohtaisen sisällön luomiseen.
Mediaseurannan avulla voit pysyä ajan tasalla ajankohtaisista agendoista. Jos esimerkiksi seurannassasi seurataan, mitä alalla tai tietyllä alueella tapahtuu, voit käyttää tätä tietoa ennakoivasti jo olemassa olevan agendan kohdentamiseen, jos se sopii viestintääsi. Mediaseurannastasi voi tulla tärkein inspiraation lähde työssäsi lehdistön ja sisällän parissa.
2. Tunnista merkitykselliset mediat
Käytä mediaseurantaasi nähdäksesi, vastaako näkyvyytesi kohderyhmäsi mediatottumuksia.
Tiedät jo luultavasti, mitä tiedotusvälineitä kohdeyleisösi seuraa, ja mediaseurannan avulla pysyt ajan tasalla siitä, saavuttavatko viestisi oikeat tiedotusvälineet.
Seuranta voi myös toimia inspiraationa muille oleellisille tiedotusvälineille. Esimerkiksi pieni ammattilehti on usein mukana mediaseurannassasi jonkin aikaa, koska se keskittyy johonkin asiaan, joka on myös sinulle merkityksellinen. Tai se voi olla media, joka kirjoittaa säännöllisesti asiasta, jota et ole aiemmin ajatellut.
Mediaseuranta – tie oivallukseen: Miten mediaseuranta ja mediatieto luovat arvoa koko organisaatiollesi.
3. Seuraa avainsanoja ja löydä uusia
Mediaseuranta tutustuttaa sinut uusiin alueisiin, käsitteisiin ja termeihin. Seuraa mediaseurannalla oleellisia aiheita ja avainsanoja, joita käytetään usein toimialallasi, alueellasi tai agendallasi, jotta pysyisit ajan tasalla.
Saatat myös löytää uusia avainsanoja, jotka ovat sinulle tärkeitä. Merkitykselliset maininnat saattavat sisältää sanoja, joita et käytä, joten mediaseuranta voi auttaa sinua löytämään uusia alan trendejä.
Kun pysyt ajan tasalla uusista trendeistä, käsitteistä ja muotisanoista, voit myös käyttää tätä tietoa verkkosivustosi tekstien ja viestinnän jatkuvaan optimointiin, jotta sinut löydettäisiin Googlesta myös silloin kun potentiaaliset asiakkaat omaksuvat uudet sanat.
4. Tunnista tärkeitä sidosryhmiä
Tunnista mediaseurannalla tärkeimmät sidosryhmät, jotka voivat auttaa sinua saamaan viestisi oikeisiin paikkoihin ja oikealla painoarvolla.
Kun tarkastelet päivän uutisointia mediaseurannassasi, voit myös tarkastella, ketkä ovat puhuneet liiketoimintasi ja viestinnän kannalta keskeisistä aiheista. Ota tavaksi seurata, ketkä esiintyvät useimmin seurannassasi.
Onko kyseessä sama poliitikko, joka esiintyy tiedotusvälineissä sinulle merkityksellisessä asiassa? Kirjoittavatko tietyn tyyppiset asiantuntijat paljon mielipidekirjoituksia? Mitkä ammattilaiset ovat usein mukana tiedotusvälineiden seurannassa?
Haluatko tietää enemmän ratkaisuistamme ja medianseurantatyökaluistamme?
5. Löydä oikeat toimittajat
Ei enää harhalaukauksia. Toimittajat, jotka esiintyvät usein mediaseurannassasi, saattavat olla kiinnostuneita asioistasi, joten pidä silmällä, ketkä kirjoittavat sinusta tai toimialastasi.
Tunnet luultavasti jo sellaiset toimittajat, jotka useimmiten raportoivat asioistasi, mutta voi olla hyödyllistä seurata, ketkä uudet toimittajat ilmestyvät mediaseurannassasi. Käytä sitä lähtökohtana sellaisen suhteen rakentamiselle, josta voi olla hyötyä organisaatiollesi tai yrityksellesi vuosien ajan.
Nämä ovat vain muutamia tapoja, joilla asiakkaamme käyttävät mediaseurantaa päivittäisessä työssään. Mediaseuranta voi antaa sinulle tietoa, mikä toimii ja mikä ei toimi organisaatiossasi sekä työssäsi viestinnän ja lehdistön parissa. Käytä mediaseurantaa päivittäisenä työkaluna, jotta voit työskennellä tehokkaammin ja saada viestinnälläsi aikaan enemmän vaikutusta.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.