6 toimialaa – miten ne luovat arvoa mediaseurannan avulla

Lukuaika: 3 min
Mediaseurannan juuret ovat perinteisesti olleet suurten organisaatioiden ydintarpeiden palvelemisessa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain IKEAn, Legon tai Telenorin kaltaiset yritykset voivat hyötyä mediaseurantaratkaisusta. Olitpa sitten pieni startup-yritys, osa poliittista puoluetta, julkinen laitos tai kansallinen brändi – mediaseuranta on järkevää. Tässä blogissa näet käytännön esimerkkejä, miten erityyppiset organisaatiot luovat arvoa mediaseurannan avulla.

Sisältö

Startup-yritys

Startup-yritys on kehittänyt sovelluksen, joka ratkaisee ongelman, jota mikään muu sovellus ei ole aiemmin ratkaissut. Tekoälyä hyödyntävään kuvantunnistukseen perustuva teknologia auttaa talousosastojen työntekijöitä. Yritys ei saa paljoa näkyvyyttä tiedotusvälineissä, mutta se käyttää mediaseurantaa potentiaalisten kilpailijoiden ja liikekumppaneiden tunnistamiseen ja ennen kaikkea uusien teknologioiden kehityksen seuraamiseen. Yrityksen mediaseuranta perustuu tiettyihin avainsanoihin, jotka kattavat sen toimintaympäristöt, ja auttaa sitä havaitsemaan uusia tuotteita ja trendejä, jotka voivat uhata sen liiketoimintaa tai tarjota sille uusia mahdollisuuksia.

Ravintolaketju

37 ravintolaa useilla eri tuotemerkeillä käsittävällä ravintolaketjulla on erityinen konsepti, joka vetoaa hyvin erityiseen kohderyhmään. Ketju kasvaa nopeasti ja on tullut niin tunnetuksi, että sillä on kasvava tarve työskennellä PR:n, viestinnän ja markkinoinnin parissa uusilla ja entistä enemmän tietoon perustuvilla tavoilla. Ravintolaketjun on erityisesti pystyttävä mittaamaan PR-strategiaansa. Siksi se seuraa, mitä ihmiset puhuvat kokemuksistaan ravintoloista, ruoasta ja palvelusta. Nopea päivittäinen yleiskatsaus kaikista toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvista maininnoista ravintolan monien tuotemerkkien osalta on siksi välttämätön osa jokapäiväistä elämää.

Elintarvikebrändi

Kansainvälinen brändi toimittaa elintarvikkeita tuoteryhmässä, jossa yleinen tietoisuus vastuullisuudesta on suurta. Ilmaston ja ESG:n kaltaiset tärkeät aiheet ovat siksi yhtiön strategisen agendan kärjessä. Tuotteita viedään kaikkialle maailmaan, ja siksi ne ovat esillä sekä toimituksellisessa että sosiaalisessa mediassa eri kulttuureissa ja alueilla, joissa kaikkea ei mielletä samalla tavalla. Yritys käyttää mediaseurantaa ja mediatietoja sekä kvalitatiivisia kuluttajatietoja, jotka mittaavat yrityksen mainetta. Näin se voi pysyä mediavirran ja markkinatrendien edellä ja vähentää paremmin riskejään ja suojella mainettaan. Päivittäinen kansainvälinen mediaseuranta antaa yritykselle tietoa medioiden, mielipidevaikuttajien ja sidosryhmien mielipiteistä. Yrityksen markkinointi- ja viestintäpäälliköt puolestaan käyttävät tätä tietoa osallistuakseen keskusteluihin ja vaikuttaakseen tuotteisiinsa liittyviin mielipiteisiin.

Kunta

Eräässä maan suurimmista kunnista lehdistöosasto saa mediaseurannan sähköpostitse kahdesti päivässä. Seurantaan sisältyvät sekä kunnan maininnat kansallisissa ja paikallisissa toimituksellisissa tiedotusvälineissä että sosiaalisessa mediassa, jotta saadaan tietoa kansalaisten vuoropuhelusta. Samalla kunta saa uutisia lainsäätäjien toimista, jotka voivat vaikuttaa kuntaan ja sen prioriteetteihin. Seuranta sisältää ministeriöiden, poliitikkojen ja muiden mielipidevaikuttajien mainintoja tärkeistä aiheista, jotka voivat vaikuttaa kaikkeen kunnan työllisyydestä, terveydestä ja vanhuksista kouluihin, lapsiin ja nuoriin. Kunta seuraa myös muiden kuntien mainintoja saadakseen inspiraatiota ja löytääkseen uusia mahdollisuuksia houkutella yrityksiä, sijoittajia ja asukkaita.

Ohjelmistoyritys

Suuri pohjoismainen ohjelmistokonserni on kasvanut nopeasti yritysostojen välityksellä. Yhtiöllä on vahva pääbrändi, ja se tarjoaa ratkaisuja eri ohjelmistoaloilla monien eri alabrändien välityksellä. Johto, markkinointi, viestintä ja myynti käyttävät aktiivisesti mediaseurantaa monien eri aiheiden seuraamiseen. Ne ovat kiinnostuneita maininnoista, jotka koskevat omaa tuotemerkkiä, tiedottajia, alan aiheita, kilpailijoita, uusia sovelluksia ja arvosteluja sovelluskaupassa sekä omiin ohjelmistoihin vaikuttavia lainsäädännön muutoksia. Tieto teknologiajohtajien vaihtumisesta kiinnostaa myös yrityksen myyjiä, sillä se antaa heille mahdollisuuden hoitaa suhteitaan ja aloittaa uusia asiakaskeskusteluja.

Konsulttiyritys

Strategian ja johtajuuden kehittämiseen erikoistunut konsulttiyritys työskentelee monien maan suurimpien yritysten ja organisaatioiden ylimmän johdon kanssa. Yritys on organisoitu monialaisiin toimialatiimeihin, joiden on oltava täysin ajan tasalla asiakkaiden ja asiakkaiden toimialojen tärkeimmistä aiheista. Yrityksen mediaseurantaan kuuluvat toimialaan liittyvät uutiset sekä kaikki maininnat yrityksen asiakkaista, asiakkaiden tärkeimmistä kilpailijoista ja ulkoisista sidosryhmistä. Lisäksi ne tarjoavat uutisia, jotka liittyvät yrityksen asiakkaita kiinnostaviin strategisiin ja johtajuusaiheisiin. Mediaseuranta on säännöllinen osa kaikkien neuvonantajien jokapäiväistä elämää. Sen avulla he voivat pysyä ajan tasalla ja olla ennakoivia ja oivaltavia omassa roolissaan. Mediaseuranta on siten asiakastyön, neuvonnan ja myynnin keskeinen väline.

Luo arvoa yrityksellesi mediaseurannan avulla

Mediaseuranta on korvaamaton työkalu riippumatta yrityksesi koosta, toimialasta tai tavoitteista. Sen avulla voit pysyä ajan tasalla, havaita uusia trendejä, suojella mainettasi ja olla ennakoiva viestinnässäsi. Mediaseuranta on tärkeää kaikille, joten käytä sitä arvon ja nosteen luomiseen.

Lue lisää

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Lataa e-kirjamme
median seurannasta

Varaa esittely

Hootsuite Amplify