Kuuntele ennen kuin puhut
Sosiaalisessa kuuntelussa on kyse yrityksesi kannalta merkityksellisten keskustelujen löytämisestä ja seuraamisesta verkossa. Sitä voidaan tehdä seuraamalla tiettyjä sanoja, lauseita tai tapahtumia. Se liittyy mahdollisesti brändiisi tai yritykseesi tai toimialaan ja kilpailijoihin.
Sosiaalisessa mediassa, blogeissa ja foorumeilla käytävien keskustelujen seuraaminen jne. auttaa sinua havaitsemaan malleja ja trendejä, joita voit käyttää hyödyksesi. Voit käyttää sisällössäsi asiakkaiden käyttämiä sanoilla. Voit osallistua keskusteluihin, jotka edistävät yrityksesi asemointia, ja voit havaita, jos kilpailijasi asiakkaat ovat tyytymättömiä johonkin asiaan – vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Digitaalisen sosiaalisen median kuuntelutyökalun avulla kerättävät tilastot ja oivallukset auttavat yritystäsi tai organisaatiotasi arvioimaan toimintaa sosiaalisessa mediassa ja edistämään sosiaalisen median kokonaisstrategian toteuttamista.
Useimmissa sosiaalisen kuuntelun työkaluissa on ominaisuuksia, kuten yleisön segmentointi ja vaikuttajien analysointi. Nämä ominaisuudet auttavat sinua tunnistamaan, mitkä kohderyhmät ovat kiinnostuneimpia viesteistäsi ja tuotteistasi ja jotka ovat näin ollen todennäköisimpiä ostajia.
Hyvä sosiaalisen kuuntelun työkalu antaa sinulle myös tietoa parhaista julkaisuajankohdista, sinun share of voicesta, keskustelujen sävystä (sentimentti), tavoittavuudesta ja vaikutuksesta. Näiden tietojen avulla voit arvioida brändisi näkyvyyttä ja tunnettuutta ennen kampanjaa, kampanjan aikana ja sen jälkeen, voidaksesi arvioida ja mukauttaa sisältöä ja viestejä.
Kriisinhallinta: Digitaalisten tulipalojen sammuttaminen
Asiakkaiden ja käyttäjien valitukset ja kritiikki ovat aina läsnä: Niitä on hallittava ja niihin on vastattava. Varsinkin kun ne ovat verkossa ja kaikkien nähtävissä.
Jokaisella yrityksellä on oltava valmiudet käsitellä ongelmia ja sammuttaa digitaalisia tulipaloja. Voit valmistella lausuntoja etukäteen, mutta vältä automaattisia vastauksia – kukaan ei halua puhua robotille, varsinkaan lämmenneessä tilanteessa.
Jos organisaatiosi pystyy reagoimaan nopeasti, se osoittaa, että olet tietoinen käyttäjien tarpeista ja haluat auttaa.
Tätä tehtävää helpottaa sosiaalisen median kuuntelutyökalu.
Analysoi aiempia tuloksia kehittyäksesi
Ennen kuin käytät tuhansia dollareita postauksen näkyvyyden parantamiseen, katso aiempia tilastoja. Miten onnistuit, kun maksoit edellisen kerran vastaavanlaisen sisällön näkyvyydestä? Onko se sen arvoista? Miltä ROI näytti?
Ehkäpä tätä tarkastelemalla voit hienosäätää kampanjaa ja saavuttaa tällä kertaa vielä parempia tuloksia.
Kuuntele kilpailijoita
Jos olet investoinut sosiaalisen kuuntelun ohjelmistoon, olet laajentanut vaihtoehtojasi huomattavasti. Älä rajoita kuunteluanne vain itseenne. Tarkista myös, mistä kilpailijasi puhuvat ja mitä heidän asiakkaansa sanovat heistä.
Kysy itseltäsi: Toimivatko heidän markkinointikampanjansa paremmin kuin sinun? Miksi? Tai miksi ei? Miten brändisi on vahvempi? Voitteko vahvistaa sitä lisää?
Haluatko kuulla lisää Talkwalkerin sosiaalinen kuuntelu ja -analyysi -alustasta?
Sosiaalinen kuuntelu tuotekehityksessä
Jos pystyt seuraamaan reaaliaikaisesti, mitä yrityksestäsi ja tuotteistasi tai palveluistasi puhutaan, voit saada hyödyllistä tietoa ja inspiraatiota organisaation kehitystyöhön.
Ovatko asiakkaat tyytyväisiä siihen, mitä toimitat, ja suosittelevatko he sinua muille? Puhuvatko he asioista, jotka voisivat olla parempia, tai jostain, mitä he toivoisivat olevan olemassa?
Jos huomaat tällaisia keskusteluja, hyppää mukaan, kun niitä vielä käydään. Mutta säästä suuret myyntipuheet. Kysy sen sijaan kysymyksiä brändinä ja osallistu keskusteluun myönteisin mielin. Kerää tietoa ja käytä sitä olemassa olevien ratkaisujen parantamiseen tai uusien ratkaisujen kehittämiseen.
Löydä tärkeimmät vaikuttajat
Ihmiset luottavat enemmän ihmisiin kuin yrityksiin ja tuotemerkkeihin. Jos siis vaikuttaja välittää viestin kohdeyleisölleen, se on paljon tehokkaampaa kuin jos yritys yrittää välittää saman viestin. Sosiaalisen kuuntelutyökalun avulla voit tunnistaa, mitkä vaikuttajat voivat olla organisaatiosi hyviä lähettiläitä. Työkalu tunnistaa kiinnostuksen kohteet ja keskustelunaiheet, mutta se voi myös nopeasti ja helposti kertoa, kuinka monta seuraajaa heillä on ja kuinka sitoutuneita he ovat sisältöön, mukaan lukien tykkäykset, kommentit ja jakamiset. Ota yhteyttä näihin vaikuttajiin, jotta voisit rakentaa suhteita ja luoda yhteistyötä. Kasvatat siten nopeasti luottamusta ja houkuttelet lisää asiakkaita.
Tehosta liiketoimintaasi sosiaalisen kuuntelun avulla
Kun alat käyttää sosiaalista kuuntelua aktiivisesti ja suunnitelmallisesti, brändisi, tuotteesi, palvelusi, markkinointisi, asiakaspalvelusi, tuotekehityksesi – itse asiassa koko yrityksesi – hyötyy siitä.
Jos haluat maksimoida sosiaalisen kuuntelun vaikutuksen, tarvitset hyvän sosiaalisen kuuntelutyökalun. Esimerkiksi Talkwalker tai Infomedian oma mediaseuranta-alusta.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.