Sosiaalisen median strategia on hahmotelma kaikesta, mitä aiot tehdä ja – mikä tärkeintä – mitä aiot saavuttaa sosiaalisen median avulla.
Mitä tarkempi strategia on, sitä tehokkaampaa toteuttaminen on. On tärkeää olla tarkka eikä luoda niin kattavaa suunnitelmaa, ettet voi saavuttaa tavoitteitasi tai mitata tuloksia.
Sosiaalisen median strategian peruskiven pystyttämisen ei kuitenkaan tarvitse olla vaikeaa. Seuraavassa näet 7 helppoa vaihetta, joiden avulla voit laatia strategian, joka auttaa sinua ja yritystäsi menestymään sosiaalisessa mediassa.
- Aseta S.M.A.R.T.-tavoitteet, jotka vastaavat liiketoimintasi tavoitteita
- Tutustu kohderyhmääsi – luo persoonia
- Tutki kilpailijoitasi
- Arvioi nykyisiä toimiasi
- Luo kanavastrategia(t)
- Luo kiinnostavaa sisältöä
- Testaa, arvioi ja säädä sosiaalisen median strategiaasi
1. Aseta S.M.A.R.T.-tavoitteet, jotka vastaavat liiketoimintasi tavoitteita
Sosiaalisen median strategiaa luodessasi sinun on aivan ensimmäiseksi määriteltävä tarkoitus tekemisillesi.
Ilman konkreettista tarkoitusta on vaikea mitata työsi vaikutusta ja sijoitetun pääoman tuottoa (ROI).
Kun asetat ja konkretisoit tavoitteitasi, voit käyttää S.M.A.R.T.-mallia.

Konkreettinen (Specific): Mitä aiot erityisesti saavuttaa?
Tavoittavuuden lisääminen voi olla hieno tavoite, mutta mitä se tarkoittaa konkreettisesti? Haluatko 50 vai 5 000 seuraajaa? Ja millä kanavalla? Tavoitteet, joita ei voi ymmärtää väärin, helpottavat lopulta tavoitteen saavuttamista.
Mitattavat asiat (Measurable): Milloin olet saavuttanut tavoitteen?
Ehkä haluat käyttää sosiaalista mediaa asiakaspalvelussa, mutta mistä tiedät, kuinka hyvin se toimii? Kertooko onnistumisesta runsas twiittimäärä vai pienempi määrä puheluita? Ja millä aikavälillä? Tavoitteidesi pitäisi olla mitattavissa, sillä numeroilla on väliä, kun haluat todistaa onnistumisesi. Ne auttavat sinua tietämään, oletko menestynyt, sekä kuinka menestynyt olet.
Hyväksyntä (Achievable): Ovatko kaikki merkitykselliset osapuolet mukana tavoitteessa?
Tavoitteesi eivät luultavasti ole yksin, vaan niihin liittyy useita osapuolia – olipa kyse sitten oman osastosi sisäisistä tai sen ulkopuolisista henkilöistä. Ehkä tarvitset jatkuvaa vuoropuhelua yrityksesi asiantuntijoiden kanssa, jotta voisit tuottaa hyvää sisältöä? Ehkä haluat, että kollegasi jakavat sisältöäsi omissa sosiaalisissa kanavissaan, jotta tavoittaisit laajemman yleisön? Tässä tapauksessa osapuolten on hyväksyttävä asettamasi tavoitteet, jotta he sitoutuisivat niihin.
Realistisuus (Realistic): Onko sinulla tarvittavat resurssit saavuttaaksesi tavoitteesi?
Motivoituneena pysymiseksi on tärkeää asettaa realistiset tavoitteet. Mieti, kuinka paljon sinulla on käytettävissäsi aikaa, resursseja ja ehkä jopa teknologiaa, ja sovita tavoitteesi niiden mukaisesti. Jos sinulla on muita tehtäviä sosiaalisen median lisäksi eikä sinulla ole työkalua kaikkien kanavien hallintaan, sinun on ehkä asetettava tavoitteesi matalammalle kuin jos työskentelisit yksinomaan sosiaalisen median parissa ja käyttäisit erikoistyökalua strategian ja toteutuksen hallintaan.
Ajastaminen (Time-bound): Milloin on määräaika?
Esimerkki sosiaalisen median läsnäolotavoitteesta voisi olla verkkosivuston klikkausten määrän kaksinkertaistaminen. Mutta mihin mennessä? Tavoitteillasi pitäisi aina olla määräaika, olipa se sitten vuosi tai vain muutama kuukausi. Kun sinulla on määräaika, et voi vetkutella.
Tavoitteita asettaessasi on tärkeää pitää mielessä, että maksullisen sosiaalisen median ja orgaanisen sosiaalisen median välillä voi olla suuri ero.
Kun mainostat Instagramissa tai LinkedInissä, saatat pyrkiä luomaan uusia liidejä tai konversioita.
Kun julkaiset orgaanisia viestejä, tavoitteesi eivät ehkä ole yhtä tiukat (mutta yhtä tärkeät), kuten brändin vahvistaminen, yrityksesi tai organisaatiosi mainostaminen työpaikkana tai brändisi ja työntekijöidesi aseman vakiinnuttaminen alasi asiantuntijoina.
Siksi on hyvä asettaa eri tavoitteet maksetulle sosiaaliselle medialle ja orgaaniselle sosiaaliselle medialle.
Voit myös asettaa erilaisia tavoitteita eri kanaville. Esimerkiksi Facebook-profiilisi voi keskittyä brändin tunnettuuteen, kun taas LinkedIn-profiilisi pitäisi ohjata liikennettä verkkosivustollesi.
Tärkeintä on, että sosiaalisen median strategian tavoitteet tukevat yleistä markkinointistrategiaa (ja siten liiketoimintastrategiaa). Näin sinun on helpompi mitata työsi arvo ja saada sekä johdon hyväksyntä että budjetti toiminnallesi. Hyvä vinkki on aloittaa kirjoittamalla ylös vähintään kolme tavoitetta.
2. Tutustu kohderyhmääsi – luo persoonia
Tämä ei ole mikään salaisuus: Mitä paremmin tunnet kohdeyleisösi, sitä paremmin voit olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Mitä paremmassa vuorovaikutuksessa olet heidän kanssaan, sitä helpompi on myydä heille yrityksenä tai päästä lähemmäs kansalaisia julkisena organisaationa.
Jos haluat luoda sisältöä, josta yleisösi tykkää, haluaa kommentoida ja jakaa, on tärkeää tietää, kenelle ja kenen kanssa kommunikoit.
Tässä hyvänä apuna on luoda kohderyhmääsi varten persoonat. Niiden avulla voit ajatella potentiaalisia seuraajiasi tai asiakkaitasi todellisina ihmisinä, joilla on todellisia toiveita ja tarpeita.
Hyviä persoonia ei kuitenkaan luoda vaistonvaraisesti, joten kuuntele tietoja.
Tiedot sosiaalisesta mediasta voivat antaa sinulle paljon arvokasta tietoa siitä, kuka on kohderyhmäsi, missä he asuvat ja miten he ovat vuorovaikutuksessa kanssasi (tai kilpailijoidesi kanssa) sosiaalisessa mediassa.
Persoona on kohdeyleisösi tai asiakkaasi arkkityyppi, joka sisältää yksityiskohtia heistä. Esimerkiksi heidän tarpeitaan ja kipupisteitä.
Kohderyhmän tuntemuksen avulla voit tarkentaa strategiaasi, niin voit kohdentaa sisältösi ja kampanjasi paremmin.
3. Tutki kilpailijoitasi
Todennäköisesti kilpailijasi tavoittelee jo asiakkaita sosiaalisessa mediassa. Taistelu asiakkaista ei kuitenkaan ole menetetty siksi, että kilpailijallasi on enemmän seuraajia ja vuorovaikutusta kuin sinulla.
Tutki, miten kilpailijasi käyttävät sosiaalista mediaa, ja ota siitä vaikutteita. Analysoimalla kilpailijoitasi voit ymmärtää niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Kilpailijoiden käyttäytymisen tarkempi tarkastelu voi myös auttaa sinua havaitsemaan mahdollisuuksia. Jos jokin kilpailijoista on hallitseva jollakin kanavalla, voi olla vaihtoehto ottaa käyttöön toinen kanava kilpailemisen sijasta.
Energiasi olisi ehkä parempi käyttää yhteisön rakentamiseen jollakin toisella kanavalla kuin alkaa kilpailla jo hallitsevaa toimijaa vastaan.
Voit myös käyttää sosiaalista kuuntelua seurataksesi kilpailua sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen kuuntelu tarkoittaa sosiaalisen median keskustelujen kuuntelua, ja se voi olla arvokas tietolähde. Sosiaalisen kuuntelun avulla voit seurata kilpailijoidesi profiileja tai merkityksellisiä avainsanoja ja nähdä, mikä heidän kohdallaan toimii, ja mikä ei.
Analysoimalla kilpailijoita ja käyttämällä sosiaalista kuuntelua saat tietoa paitsi kilpailijoistasi myös toimialasta yleensä. Näin voit paremmin kehittää sosiaalisen median strategiaa.
Kilpailija-analyysin hyödyt:
- Auttaa tiimiäsi luomaan parempia markkinointistrategioita
- Tunnistaa markkinoilla olevat mahdollisuudet, joita voit hyödyntää
- Auttaa sinua kääntämään kilpailijasi heikkoudet eduksesi
- Auttaa kasvattamaan markkinaosuutta
- Auttaa sinua suunnittelemaan tulevia aloitteita ja kampanjoita verkossa
4. Arvioi nykyisiä toimiasi
Yritykselläsi on todennäköisesti jo sivu Facebookissa tai profiili Instagramissa. Sosiaalisen median strategiaa laadittaessa on tärkeää tutkia olemassa olevia profiileja ja kanavia. Mitä on jo tehty? Ja mitä nykyisillä toimilla on jo saavutettu?
Tarkoitus on varmistaa, että yrityksen profiilit ovat brändin mukaisia ja hoitavat tehtävänsä. Organisaatiosi sosiaalisia kanavia tarkastellessa kannattaa ottaa huomioon:
- Mitä sosiaalisia kanavia ja profiileja on jo käytössä?
- Onko brändiä edustavia profiileja, joita emme omista?
- Mikä on erityisen profiilin tarkoitus?
- Onko profiili brändin mukainen? Profiilikuvat, kansikuvat, kuvaukset, linkit…
- Onko pääsy ja koodit yhdessä paikassa?
Olemassa olevien profiilien ja sivujen tarkastelun pitäisi antaa selkeä kuva kunkin sosiaalisen kanavasi palvelutarkoituksesta. Jos tilin tarkoitus ei ole selvä, kannattaa ehkä harkita, kannattaako tiliä säilyttää vai tarvitseeko se strategisen uudelleenbrändäyksen.
Yhden yrityksen tilin sulkeminen voi olla vaikea päätös, mutta se pitää sosiaalisen median strategiasi oikealla tiellä ja helpottaa tulosten parantamista.
Kun olet arvioinut nykyiset kanavasi ja niiden merkityksen, on hyvä tarkastella, mitä tietoja sinulla on saatavilla näistä kanavista. Voit ehkä jo nyt saada tietoa läsnäolostasi Instagramissa tarkastelemalla aiempien postausten tuloksia. Näin sinulla on hyvä lähtökohta, joiden perusteella voit tehdä parannuksia.
5. Luo kanavastrategia(t)
Kun olet päättänyt, mihin kanaviin haluat keskittyä, sinun on määriteltävä strategia kullekin kanavalle (ja mahdollisesti profiilille).
Kanavastrategiassa määritellään jokaisen kanavan tarkoitus. Saatat esimerkiksi suunnitella käyttäväsi Instagram Storiesia opetusohjelmiin, kun taas Twitter on tarkoitettu vain tukeen.
Kunkin kanavastrategian tarkoituksen kuvauksen tulisi mahtua yhteen lauseeseen. Se pitää asiat yksinkertaisina ja auttaa sinua keskittymään asettamiisi tavoitteisiin.
Käytämme [sosiaalista kanavaa] [kanavan tarkoitukseen] tukeaksemme [liiketoiminnan tavoitteita].
Sitten on aika luoda profiilit kanaviin, joihin olet päättänyt keskittyä strategiassasi – tai parantaa olemassa olevia profiileja strategisen suunnitelmasi mukaisiksi.
Muista täyttää kaikki profiilikentät, ja käytä alustoilla merkityksellisiä avainsanoja ja oikean kokoisia kuvia.
6. Luo kiinnostavaa sisältöä
Digitaalisessa markkinoinnissa ja sosiaalisessa mediassa hyvä sisältö on olennaisen tärkeää, joten sosiaalisen median strategian luomisen tärkein askel on pohtia, mitä haluat jakaa sosiaalisessa mediassa.
Sisältösi ensisijaisen tärkeä parametri on, että se vastaa brändiä. Mieti siis sisältösi sävyä. Kuinka muodollista tai epävirallista sen pitäisi olla? Kuuluvatko emojit brändin imagoon? Allekirjoitatteko te artikkelit omalla nimellä, nimikirjaimilla vai ette lainkaan?
Alallasi on varmasti paljon sanoja ja käsitteitä, jotka ovat ainutlaatuisia. Harkitse ohjeiden laatimista niiden käytöstä. Ja etsi rohkeasti merkityksellisiä hashtageja, joita artikkeleissa voidaan käyttää.
Lisäksi on mietittävä kaikkia mediaformaatteja. Kuinka paljon pitäisi olla videoita? Tekstiä? Kuvia? Ja kuinka usein aiot jakaa sisältöä eri kanavissa?
Kaikkien näiden seikkojen on tietenkin oltava linjassa sosiaalisen median strategian tavoitteiden ja eri kanaville määriteltyjen tarkoitusten kanssa.
Sisältösuunnitelma (laatiminen)
Kun olet miettinyt sävyjä, käsitteitä ja muotoja, voit laatia sisältösuunnitelman.
Sisältösuunnitelmasta saat yleiskuvan, mitä sisältöä kannattaa jakaa milläkin kanavalla ja milloin – ja miten sisältösi tukee liiketoimintasi tavoitteita.
Haluatko tietää lisää sosiaalisen median hallinnasta ja Hootsuiesta?
Mutta siihen on monia tapoja.
Jos aloitat tyhjästä etkä ole aivan varma, millainen sisältö toimii, kokeile 80–20-sääntöä:
- 80 % sisällöstäsi antaa seuraajillesi tietoa, koulutusta tai viihdettä
- 20 % mainostaa brändiäsi
Tai voit jakaa sisältösi kolmeen osaan:
- 1/3 sisällöstä edistää liiketoimintaa, konvertoi lukijoita ja tuottaa voittoa
- 1/3 sisällöstä jakaa ideoita ja tarinoita toimialasi johtavilta asiantuntijoilta
- 1/3 sisällöstä on henkilökohtaista vuorovaikutusta yleisön kanssa
Sisältösuunnitelmaa käyttämällä voit luoda sisältöä etukäteen, mikä usein parantaa laatua ja antaa sinulle enemmän mahdollisuuksia luoda strategista sisältöä. Mutta tietysti myös improvisoiduille postauksille pitäisi olla tilaa.
7. Testaa, arvioi ja säädä sosiaalisen median strategiaasi
Läpikäymämme kuusi vaihetta on hyvä pohja, jolle voi rakentaa kestävän sosiaalisen median strategian. Jotta strategiasi pysyisi merkityksellisenä ja saisit siitä kaiken irti, on tärkeää kerätä jatkuvasti tietoja toiminnastasi, arvioida ja mukauttaa niitä.
On täysin normaalia, ettei kaikki ole selvää alusta alkaen.
Kun olet toteuttanut kampanjan, joka ei ole sujunut toivotulla tavalla, katso tietoja – ja kun kampanja on ylittänyt odotukset, katso tietoja. Ehkäpä strategiaasi voidaan mukauttaa niin, että yhä useampi kampanja päätyy odotusten mukaisesti.
Selvitä myös, kuinka taloudellisesti kannattavaa (ROI) toimintasi on. Strategiasi riippuu tietysti siitä, onko tavoitteesi brändin tunnettuus, tulot, asiakastyytyväisyys vai jokin aivan muu. Tarkastele kuitenkin, millaista arvoa kampanjasi on tuottanut, ja vertaa sitä kampanjaan käyttämääsi vaivannäköön ja budjettiin.
Kun tiedot alkavat virrata, voit käyttää niitä jatkuvaan arviointiin. Tietojen avulla voit tarkentaa strategiaasi reaaliaikaisesti.
Jos haluat lisää ideoita, miten sosiaalisen median strategiasi mittaaminen kannattaa järjestää, voit lukea lisää täältä.
Muutos on hyvä asia – myös sosiaalisen median strategiassa
Sosiaalinen media kehittyy nopeasti. Uusia kanavia on syntymässä, kun taas toisilla kanavilla on menossa merkittäviä muutoksia yleisön väestörakenteessa. Yrityksesi käy läpi myös muutosvaiheita, mikä tarkoittaa, että sosiaalisen median strategian on oltava väline, jota voidaan mukauttaa tarpeen mukaan.
Älä pelkää tehdä muutoksia, jotta sosiaalisen median strategiasi vastaisi paremmin uusia tavoitteita, työkaluja tai suunnitelmia. On tärkeää, että koko tiimi tietää tämän, jotta voisitte työskennellä yhteisen tavoitteen eteen ja menestyä sosiaalisessa mediassa (ja sisäisesti).
Kun olet laatinut strategian, tarvitset alustan, jolla voit hallita kaikkia kanavia ja sisältöä. Vaihtoehtoja on monia. Hootsuiten avulla voit suunnitella sisältöä, seurata kanavia ja avainsanoja sekä mitata toiminnan tehokkuutta.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.