Mitä on mediaseuranta? Mitä se on ja kuinka paljon se maksaa?

| Head of Product Management
Lukuaika: 3 min
Mediaseurannasta saat yleiskuvan, mitä yrityksesi tai organisaatiosi kannalta tärkeissä tiedotusvälineissä sanotaan ja kirjoitetaan. Tässä kerrotaan, mitä mediaseuranta on, kuka sitä voi käyttää ja kuinka paljon se yleensä maksaa.

Mitä mediaseuranta sisältää?

Mediaseuranta valvoo, mitä mediassa sanotaan ja kirjoitetaan, mikä on tärkeää ja voi olla kriittistä yrityksesi tai organisaatiosi liiketoiminnalle.

Mediaseurannalla voidaan seurata kaikkea yrityksesi tai organisaatiosi maininnoista poliittisiin kampanjaviesteihin. Sillä voi myös seurata kilpailijoitasi tai tuotteitasi koskevaa mediajulkisuutta. Tai pysyä ajan tasalla alan uutisista ja uusista työntekijöistä.

Oikeastaan vain mielikuvituksesi asettaa rajat mediaseurannan sisällölle. Sinä päätät myös mediaseurannan hakujen aiheet ja merkityksellisyyskriteerit.

Infomedia räätälöi jokaisen mediaseurantaratkaisun. Näin varmistamme, että mediaseuranta on mahdollisimman tarkkaa ja että siitä tulee operatiivinen työkalu, joka tuottaa oikeaa tietoa.

Mitä lähteitä mediaseuranta kattaa?

Medianseurantaratkaisun kattamat mediat vaihtelevat toimittajakohtaisesti.

Infomedian mediaseuranta voi seurata kaikkea valtakunnallisista tiedotusvälineistä paikallisiin tiedotusvälineisiin ja ammattilehtiin niin painotuotteissa, verkossa, radiossa, podcasteissa kuin televisiossa. Se voi seurata myös sosiaalista mediaa ja kansainvälistä mediaa. Voit valita, haluatko seurata kaikkia medioita vai ainoastaan sinulle tärkeimpiä.

Infomedian mediaseuranta voi myös nähdä artikkeleita maksumuurien takaa.

Mediaseurannalla voi olla sekä laaja että syvä lähdekattavuus.

Miten saat oman mediaseurannan?

Voit saada mediaseurannan sinulle sopivassa muodossa ja niin usein, kuin tarvitset.

Voit valita mediaseurantaraportoinnin seuraavasti:

  • Päivittäinen mediaseurantasähköposti, joka antaa sinulle yleiskatsauksen kaikista maininnoista joka aamu tai koko päivän aikana halutulla aikavälillä
  • Sähköposti-ilmoitus aina uuden maininnan löytyessä
  • Mobiilisovellus, jossa ilmoitukset pitävät sinut reaaliaikaisesti uusien mediamainintojen ajan tasalla
  • Portaali, jonne voit kirjautua sisään ja tarkastella kaikkia mediaseurannassasi raportoituja mainintoja. Portaalissa voi etsiä tiettyjä artikkeleita, merkitä artikkeleita, luoda mediaraportteja, jakaa artikkeleita työkavereille jne.

Kuka voi käyttää mediaseurantaa?

Sekä suuret että pienet yritykset ja organisaatiot voivat hyötyä mediaseurannasta.

Joillekin se on yksinkertainen järjestelmä, jossa mediaseuranta pitää silmällä brändimainintoja, kun taas toiset käyttävät mediaseurantaa koko yrityksen tai organisaation tasolla.

Mediaseuranta on PR- ja viestintäosaston välttämätön työkalu mutta sitä käytetään laajasti myös muilla osastoilla.

PR- ja viestintäosastojen on tärkeää seurata, milloin yrityksestä tai organisaatiosta puhutaan ja miten puolestapuhujista puhutaan. On myös tärkeä tietää, kuinka laajalle lehdistötiedotteet ja viestit leviävät – ja kaikki muut aiheet, jotka voivat vaikuttaa yrityksesi maineeseen.

PR- ja viestintäosastoille on yleensä ilmoitettava heti kun artikkelit julkaistaan, jotta ne voivat tarvittaessa reagoida.

Mediaseuranta voi kuitenkin olla arvokas väline myös muille organisaatiossasi toimiville, kuten

Johdolle

Johto ja hallitus eivät ehkä tarvitse kaikkea mediajulkisuutta, mutta he voivat hyötyä teksteistä, jossa on 10 tärkeintä yritystäsi, konserniasi tai toimialaa koskevaa artikkelia.

Markkinoinnille

Markkinointi voi käyttää mediaseurantaa saadakseen tietoa, ketkä ja miten asiakkaat reagoivat tuotteisiisi, brändeihisi ja kampanjoihisi. Näin voit luoda sisältöä ja viestejä, jotka perustuvat tosiasioihin eivätkä oletuksiin. Voit täydentää mediaseurantaa media-analyysillä, josta voit saada lisätietoa.

Myynnille

Myyntitiimisi voi tunnistaa oikeanlaisen mediaseurannan avulla uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja löytää liidejä pysyäkseen askeleen edellä kilpailijoitaan.

Liiketoiminnan kehittämiselle

Mediaseurannalla voidaan havaita uusia trendejä tai seurata, mitä kilpailijat sanovat ja tekevät. Se voi esimerkiksi auttaa sinua löytämään uutta tietoa asioista, jotka tekevät tuotteistasi ja palveluistasi ainutlaatuisia.

Julkinen sektori

Infomedian asiakaslistalla on Tanskan suurimpia julkisen sektorin organisaatioita. Siksi tiedämme, että tehokas viestintä tapahtuu julkisella sektorilla eri ehdoilla kuin suurimmissa yksityisissä organisaatioissa.

Mediaseurantaa voidaan eriyttää (meillä sitä kutsutaan ”profiileiksi”), joten voit varmistaa, että PR- ja viestintäosasto saa omalla tavalla räätälöidyn mediaseurannan, johto toisen version ja myynti kolmannen.

Kuinka paljon mediaseuranta maksaa?

Mediaseurannan hinnoissa on suuria vaihteluita.

Hyvä ja tarkka mediaseuranta riippuu monista tekijöistä, jotka räätälöidään asiakkaidemme kanssa heidän tarpeidensa mukaisesti.

Mikä on esimerkiksi liiketoimintakriittistä ja milloin mediaseurannan vastaanottaminen on tärkeää ja kriittistä? Onko se jatkuvaa vai tehdäänkö se joka aamu kello 6? Tarvitaanko laajaa agendan seurantaa? Vai pitäisikö seuranta rajoittaa vain yrityksen nimen mainintojen tarkkailuun?

Voit tietysti valita vakioasetukset, joita hienosäädämme, jos haluat myöhemmin aloittaa klassisen mediaseurannan.

Hinnat alkavat yleensä 150 eurosta kuukaudessa, joten mediaseurannan aloittaminen on helppoa ilman suuria aloituskustannuksia.

Sen jälkeen sitä voidaan laajentaa ja kehittää ajan mittaan, jotta saat juuri sinulle ja tarpeisiisi sopivaa mediaseurantaa.

Lue lisää

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Lataa e-kirjamme
median seurannasta

Varaa esittely

Hootsuite Amplify