Sisällysluettelo
Mitä on mediaseuranta?
Mediaseurannassa tarkkaillaan ja analysoidaan järjestelmällisesti tiettyä aihetta, tuotemerkkiä tai yritystä koskevia mediamainintoja.
Ensimmäinen tunnettu esimerkki mediaseurannasta on vuodelta 1852, jolloin Romeike-niminen sanomalehtimyyjä alkoi tarjota taitei-lijoille palvelua, jossa hän etsi mainintoja heidän teoksistaan ja esi-tyksistään taiteilijoiden puolesta. Alussa mediaseuranta siis tarkoit-ti lehtileikkeiden keräämistä. Nykyään se on digitaalinen palvelu, joka voi kattaa television, radion, podcastit, painetut tiedotusvälineet, verkkolehdet ja sosiaalisen median.
Monet yritykset, voittoa tavoittelemattomat organisaatiot ja korkean profiilin yksityishenkilöt tarkkailevat mediaseurannan avulla omaa medianäkyvyyttään. Usein tavoitteena on seurata omaan brändiin liittyviä mainintoja, mutta seurannan kohteena voi olla myös henkilö, tuote tai kilpailija – tai jokin tietty aihe tai keskustelu.
Miksi mediaseurantaa kannattaa käyttää?
Seuraamalla tiettyjä avainsanoja eri aihealueilla voidaan muun muassa tarkkailla, kuinka laajalti viestit tavoittavat tiedotusvälineet ja ketkä mainitaan eri aihealueiden yhteydessä.
Esimerkiksi poliittisen puolueen viestintäpäällikkö tietää, kuinka tärkeä media on äänestäjien tavoittamiselle ennen vaaleja. Siksi hänen pitää pystyä seuraamaan, mistä poliitikoista ja aiheista mediassa puhutaan ja mitä niistä puhutaan ja kirjoitetaan.
Toinen esimerkki mediaseurantaa tarvitsevasta käyttäjästä on valtakunnallisen vähittäiskauppaketjun markkinointiosasto, jonka on tavoitettava kuluttajat monien eri kanavien kautta. Tässä tapauksessa käyttäjät luultavasti haluavat yleiskatsauksen kaikista maininnoista sosiaalisessa mediassa ja paikallisissa sanomalehdissä sekä ehkä myös vertailla yrityksen näkyvyyttä kilpailijoihin.
Nämä ovat vain pari esimerkkiä käyttökohteista, ja niiden lisäksi mediaseuranta tarjoaa paljon muitakin mahdollisuuksia. Tässä blogiartikkelissa kerromme lisää esimerkkejä siitä, miten eri toimialat ja osastot käyttävät mediaseurantaa strategisesti työssään.

Mediaseuranta – tie oivallukseen: Miten mediaseuranta ja mediatieto luovat arvoa koko organisaatiollesi.
Kenelle mediaseurannasta on hyötyä?
Mediaseurantaa käyttävät ehkä kaikkein eniten suurten organisaa-tioiden PR-osastot. Ei kuitenkaan tarvitse olla IKEAn, Legon tai Telian viestintävastaava, jotta palvelusta voisi olla hyötyä.
Mediaseuranta ja -analyysi voi olla hyödyllistä, työskentelitpä sitten pienen startup-yrityksen myynnissä, poliittisen puolueen viestintätiimissä, julkisen laitoksen johtotehtävissä tai kansainvälisen brändin vastuuhenkilönä.
Mediaseurantaa voi käyttää esimerkiksi:
- Viestinnän mittaamiseen: dokumentoi yrityksen viestinnän tehokkuus ajan mittaan.
- Maineen ylläpitämiseen ja vahvistamiseen: mittaa maine sekä tunnista näkyvyyteen ja asemointiin liittyvät mahdollisuudet.
- Riskien minimointiin ja kriisien hallintaan: pidä silmällä koko mediakenttää ja valmistaudu toimimaan tarvittaessa nopeasti.
- Kohderyhmän tarkasteluun: kerää tietoa kohdeyleisösi mediatottumuksista, heidän ympäristönsä trendeistä, heidän kiinnostuksen kohteistaan ja monista muista seikoista.
- Tietojen hankkimiseen kilpailijoista: seuraa kilpailijoiden viestintää ja medianäkyvyyttä ja vertaa niitä omiin tuloksiisi.
- Sponsoroinnin arvon mittaamiseen: mittaa logon näkyvyyttä ja laske sponsoroinnin arvo.
- …ja moniin muihin tarkoituksiin.
Jos haluat lisätietoja, lue täältä lisää siitä, miten mediaseuranta voi luoda arvoa organisaation eri osastoilla.
Mitä mediaseurantapalvelu sitten käytännössä tarjoaa?
Mediaseurantaratkaisun muoto ja seurannan taajuus määritetään erikseen jokaiselle asiakkaalle.
Meillä kaikki asiakkaat saavat käyttöönsä digitaalisen alustan, joka kerää kaikki asiaankuuluvat maininnat ja tarjoaa niihin liittyviä tilastoja ja analyysejä. Tämä ei tarkoita, että kaikilla organisaatiossa olisi välttämättä oltava pääsy työkaluun. Ehkä osalle työntekijöistä riittää tärkeimpien aiheiden yhteenveto, joka lähetetään heille sähköpostitse joka aamu tai joka viikko? Myös tällainen palvelu on mahdollinen.
Kun valitset Infomedian mediaseurannan, saat käyttöösi myös sovelluksen, joka voi ilmoittaa mobiililaitteessa heti uuden, tärkeän artikkelin ilmestyessä. Näin pysyt ajan tasalla myös liikkeellä ollessasi.
Mitä kaikkea mediaseurannalla voi tarkkailla?
Tähän kysymykseen voi vastata kysymyksellä: mikä on sinulle ja yrityksellesi tärkeää?
Mediaseuranta voidaan määritellä käyttäjän ja organisaation tarpeiden mukaan, ja näin kannattaa myös tehdä. Asiakas päättää, mitä aiheita palvelu etsii ja seuraa ja mitä kriteereitä se käyttää.
Niitä voivat olla esimerkiksi:
- Yrityksen nimi. Tärkein mediaseurannan tarjoama tieto on usein se, milloin organisaatio mainitaan ja millaisessa yhteydessä.
- Tuotteet ja tuotemerkit. Yritykset, jotka omistavat useita tuotemerkkejä, haluavat usein pitää silmällä yrityksen nimen lisäksi myös tuotteisiinsa ja tuotemerkkeihinsä liittyviä mainintoja.
- Yrityksen edustajat. Organisaatiossa voi olla useita henkilöitä, jotka puhuvat lehdistölle eri vastuualueidensa (esim. toimitusjohtaja) tai erityisalansa (esim. tutkija tai asiantuntija) vuoksi. Siinä tapauksessa organisaatio halu-aa ehkä tietää, milloin sen edustajat puhuvat jostakin ai-heesta ja mikä tämä aihe on.
- Kilpailijat ja heidän tuotteensa. Organisaation oman näkyvyyden lisäksi voi olla yhtä tärkeää tietää, mitä kilpailijat tekevät ja mistä he puhuvat. Siksi monet organisaatiot sisällyttävät ratkaisuihinsa kilpailijoiden ja muiden alan toimijoiden mediaseurannan.
- Toimialan aiheet ja termit. Kaikilla toimialoilla on omat ammattiterminsä ja aiheensa. Termien ja aiheiden mediaseuranta on tärkeä työkalu, sillä sen avulla käyttäjät pysyvät ajan tasalla alan tapahtumista ja pystyvät osallistumaan keskusteluihin ja vaikuttamaan niihin.
- Tavaroiden ja palveluiden toimittajat. Kestävän kehityksen ja ESG-aiheiden koko ajan kasvava merkitys tarkoittaa, että yritysten on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota myös toimittajien valintaan. Tämän vuoksi monet organisaatiot haluavat seurata omien mainintojensa lisäksi myös toimittajiaan koskevaa keskustelua.
- Vaikuttajat. Asiakkaiden mielipiteisiin vaikuttavat usein yksittäisten henkilöiden lausunnot toimitetuissa tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Joillekin organisaatioille on siksi tärkeää seurata alan vaikuttajien toimintaa ja viestejä mediassa.
Kattaako mediaseuranta kaikki mediakanavat?
Vastaus vaihtelee palveluntarjoajan mukaan. Infomedian tarjoama mediaseuranta kattaa painetun ja verkkomedian, radion, television, podcastit ja sosiaalisen median. Voit valita, haluatko seurata kaikkia näitä vai vain sinulle tärkeimpiä ja kattaako seuranta paikallisen, kansallisen vai kansainvälisen median.
Entä maksumuurit?
Infomedian mediaseuranta tarjoaa pääsyn myös maksumuurien takana oleviin artikkeleihin. Olemme tehneet sopimuksen useiden mediatalojen ja verkkomedioiden kanssa, joten voit lukea artikkeleita täysin luvallisesti.
Monissa tapauksissa artikkelit ovat kokonaisuudessaan luettavissa digitaalisen portaalimme kautta. Jotkin tiedotusvälineet eivät kuitenkaan halua meidän näyttävän koko tekstiä, joten näissä tapauksissa näytämme vain otteen siitä.
Pyrimme jatkuvasti uusimaan ja parantamaan näitä sopimuksia, jotta voimme säilyttää kilpailukykymme ja tarjota asiakkaillemme markkinoiden parasta mediaseurantaa.
Kuinka paljon mediaseuranta maksaa?
Mediaseurannan hinta vaihtelee eri palveluntarjoajilla, ja siihen vaikuttaa palvelun laajuus. Infomedia räätälöi palvelun jokaiselle asiakkaalleen, jotta he saavat juuri tarvitsemansa tiedot ja yleiskatsauksen.
Uutta ratkaisua määritettäessä tai jo olemassa olevaa muokattaessa otetaan huomioon muun muassa se, millaiset tiedot ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja tärkeitä ja milloin he tarvitsevat niitä.
Onko seurannan katettava vain yritys tai brändi, vai onko myös tiettyjä aiheita ja teemoja, joita on tärkeää pitää silmällä? Tarvitaanko ilmoitus heti maininnan ilmestyessä vai riittääkö päivittäinen sähköpostitse lähetettävä yhteenveto?
Infomedialla perustason mediaseurannan hinnat alkavat tavallisesti 200 eurosta kuukaudessa, joten käytön aloittaminen ei maksa omaisuuksia yrityksellesi.
Palvelun sisältöä voidaan tietysti muuttaa ja laajentaa myöhemmin tarpeen mukaan. Voimme myös täydentää mediaseurantaa räätälöidyillä analyyseillä, esimerkiksi jos haluat syvällisemmän analyysin organisaatiosi medianäkyvyydestä viimeksi kuluneen vuoden ajalta, tarkastella tarkemmin sosiaalisen median kampanjoitasi tai haluat tietää enemmän kilpailijoistasi.
Haluatko tietää enemmän ratkaisuistamme ja medianseurantatyökaluistamme?
Onko vielä muuta, mikä pitäisi ottaa huomioon?
Asiakkaidemme ei onneksi tarvitse olla algoritmien tai data-analyysin asiantuntijoita voidakseen alkaa käyttää mediaseurantaa. Kaiken tämän voi jättää palveluntarjoajan huoleksi.
On kuitenkin pari seikkaa, jotka kannattaa pitää mielessä mediaseurantaratkaisuja vertailtaessa:
Täysin automatisoitu vai ihmisen hallitsema menetelmä
Eri palveluntarjoajien mediaseurannassa on kyse samasta asiasta, mutta palvelun toteuttamistavat vaihtelevat. Palveluntarjoajaa valittaessa voi olla hyödyllistä tietää, millä tavalla ja kuinka suuressa määrin ratkaisu perustuu automatiikkaan ja vai onko siinä mukana myös ihmisen työpanos. Palvelun toteuttamistapa on nimittäin yksi tekijöistä, jotka erottavat mediaseurannan tarjoajat toisistaan.
Rojaltimaksujen maksaminen
Mediaseurantatarpeiden laajuudesta riippumatta on varmistettava, että valitsemasi ratkaisu on medialle maksettavia rojalteja koskevien sääntöjen mukainen. Media omistaa mediaseurannan sisältöjen tekijänoikeudet, joten hyvät palveluntarjoajat ovat hoitaneet sopimukset kuntoon mediasisältöjen tuottajien kanssa. Valitettavasti näin ei aina ole.
Hinnoittelu, ohjelmisto ja asiakaspalvelu
Hinta on luonnollisesti tärkeä tekijä mediaseurannan toimittajaa valittaessa, mutta sen ei pitäisi olla ainoa huomioon otettava tekijä. Pyydä esittelyä eri palveluntarjoajilta, jotta voit vertailla niitä ja testata tarpeen vaatiessa niiden tarjoamaa asiakas-palvelua. Täysin automatisoitu ja edullinen ratkaisu voi olla juuri tarvitsemasi palvelu, mutta jos tarvitset myös tukea ja neuvontaa, se on syytä ottaa huomioon toimittajaa valitessasi. Toimivan mediaseurannan rakentaminen vaatii ammattitaitoa.
Lue lisää
Ota yhteyttä
Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.