Kahdeksan kilpailuetua media-analyysista

Lukuaika: 3 min
Etsitkö tapoja vahvistaa organisaatiosi viestintää, markkina-asemaa ja liiketoiminnan tulosta? Siinä tapauksessa media-analyysi voi auttaa saavuttamaan tavoitteet. Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme mediadatan avulla saatavia kilpailuetuja.

Mediaympäristö muuttuu jatkuvasti. Samoin muuttuvat myös mahdollisuudet ja ehdot viestisi läpi saamiseen. Työn jatkuva mukauttaminen ja säätäminen on vaativaa. Monille organisaatioille uusi lähestymistapa viestinnän ymmärtämiseen ja käyttämiseen työkaluna voi siksi olla järkevä (tai jopa välttämätön).

Media-analyysi tarjoaa uutta ja entistä syvempää tietoa markkinoista sekä organisaation omasta asemasta. Saat tietoa siitä, miten organisaatiosi viestintä toimii eri medioissa ja miten se vaikuttaa sekä sinuun että kilpailijoihin. Tiedot voivat paitsi parantaa merkittävästi viestintästrategiaasi ja -tuloksiasi myös auttaa sinua löytämään uusia mahdollisuuksia markkinoilla, luomaan kilpailuetua ja välttämään sudenkuoppia.

Tässä artikkelissa kerromme, miten voit hyödyntää syvällistä media-analyysia strategisesti ja vahvistaa sen avulla yritystäsi tai organisaatiotasi.

1. Mittaa viestintäsi tehokkuus

Tehokas viestintä on muutakin kuin viestien luomista ja välittämistä. Siinä on kyse myös kohderyhmän tavoittamisesta ja asioihin vaikuttamisesta. Se voi tarkoittaa esimerkiksi asenteiden ja tapojen muuttamista tai ostohalun herättämistä. Yrityksissä, jotka käyttävät aikaa ja resursseja ulkoiseen viestintään, on tärkeää tunnistaa, mitkä viestit menevät perille ja mitkä eivät.

Tässä media-analyysilla voi olla ratkaiseva rooli. Modernin teknologian avulla voidaan mitata viestien vaikutus, yrityksen ääniosuus mediassa, mainintojen laatu ja niiden sävy (positiivinen, negatiivinen tai neutraali) ja paljon muuta. Tiedot ovat kullan arvoisia mukautettaessa viestintästrategiaa, suunniteltaessa kampanjoita ja työskenneltäessä maineen ja brändin parissa.

2. Paranna tarkkuuttasi

Viestin välittäminen niin hyvin, että sanomalehdet päättävät kirjoittaa siitä ja ihmiset osallistuvat (myönteisesti) keskusteluun sosiaalisessa mediassa, vaatii sekä asiantuntemusta että tietoa. Tämän tiedon voi kerätä mediasta itsestään.

Media-analyysin avulla voidaan muun muassa tunnistaa, mitkä mediat ja toimittajat kirjoittavat samasta aiheesta kuin sinä, mitkä aiheet ja ongelmanasettelut kiinnostavat ihmisiä, kuka vaikuttaa keskusteluun – ja kuka puolestaan ei. Näin voit säätää viestejäsi ja tavoittaa kohderyhmäsi.

3. Tutki kilpailijoitasi

Markkinaosuuksien voittaminen vaatii, että tunnet kilpailijoidesi liiketoiminnan yhtä hyvin kuin omasi. Kyse on vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisesta, kohderyhmän tuntemisesta kaikkia muita paremmin ja mahdollisuuksiin tarttumisesta, ennen kuin muut tekevät sen.

Tämä on ehkä helpommin sanottu kuin tehty, mutta tehtävä on huomattavasti helpompi media-analyysin avulla kuin ilman sitä. Mediatietoja hyödyntämällä voit saada yleiskuvan kilpailijoidesi aiemmasta ja tämänhetkisestä toiminnasta, viesteistä ja markkina-asemasta. Lukuja tutkimalla voit jopa löytää uusia mahdollisuuksia oman markkina-asemasi vahvistamiseksi.

4. Vahvista markkinoinnin vaikutusta

Viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevänä ei ole koskaan valmiiksi kouluttautunut. Jatkuvasti muuttuva mediaympäristö tuo jatkuvasti uusia haasteita riippumatta siitä, kuinka hyvä olet muotoilemaan viestejä, suunnittelemaan kampanjoita ja järjestämään tapahtumia. Pelkkä ajan hermolla pysyminen ei kuitenkaan riitä, vaan on myös analysoitava aiempaa toimintaa ja opittava jatkuvasti uutta.

Juuri tässä media-analyysista voi olla suurta apua. Tutkimalla kampanjan, tuotelanseerauksen, tapahtuman tai jonkin muun asian vastaanottoa sekä toimituksellisessa että sosiaalisessa mediassa saadaan arvokasta tietoa, jonka avulla voidaan optimoida markkinointia ja viestintää sekä saavuttaa suurempi, mitattava vaikutus.

5. Hyödynnä markkinatrendit ja -mahdollisuudet

Yrityksen menestys riippuu suuressa määrin sen kyvystä pysyä ajan tasalla. Se on epäilemättä helpompaa, jos ymmärrät median muuttuvaa dynamiikkaa ja pystyt havaitsemaan alan uudet trendit ja suuntaukset.

Mittaamalla ja analysoimalla toimituksellisen ja sosiaalisen median kehitystä voit löytää uusia aiheita ja tapahtumia, jotka kiinnostavat kohde- ja sidosryhmääsi. Jos markkinoilla on uusi tarve tai suuntaus, yrityksesi voi tunnistaa sen ensimmäisenä ja lanseerata ratkaisun siihen.

6. Ota maine haltuun

Maine on ehkä yrityksen tärkeintä omaisuutta, ja sen vuoksi maineenhallinta on monissa yrityksissä luonnollinen osa liiketoiminta- ja viestintästrategiaa. Mutta vaikka maineen parissa tehdään työtä yrityksen sisällä, sen tulos riippuu lopulta markkinoista.

Jos haluat tietää tarkalleen, mitä yrityksestäsi ajatellaan, jotta voit ryhtyä oikeisiin toimenpiteisiin, mittaaminen on tarpeen. Se on myös ainoa tapa varmistaa, että valitut toimenpiteet toimivat halutulla tavalla. Mediatiedot ovat siis erittäin hyödyllinen työkalu maineenhallintaan.

7. Vähennä ESG-viestintään liittyviä riskejä

Yritysten ja organisaatioiden odotetaan jatkossakin kantavan sosiaalisen vastuunsa ja viestivän siitä. Monille yrityksille tämä tarkoittaa, että ESG:stä (environment, social ja governance) on tullut osa niiden viestintästrategiaa. ESG-viestintä vaatii kuitenkin usein alan syvällistä tuntemusta, ja silloinkin siihen liittyy riskejä.

Mediatietojen avulla voit tutkia sekä oman yrityksesi että muiden mielenkiintoisten yritysten riskiprofiilia. Tässä on erilaisia skenaarioita, joissa mediatietojen analyysista voi olla apua ESG-viestinnässä.

8. Hanki strategista näkemystä brändityöhön

Kaikki brändien parissa työskennelleet tietävät, että se vaatii taitoa. On tasapainoiltava selkeyden ja uskottavuuden välillä, erotuttava kilpailijoista mutta tavoitettava sama kohderyhmä sekä osoitettava arvo, jonka yritys tarjoaa, eikä vain puhuttava siitä. Brändityössä on kuitenkin kyse myös paljosta muusta.

Media-analyysi voi auttaa hiomaan tätä taitoa. Mediatiedot kertovat, menevätkö viestisi perille ja miten ne vastaanotetaan, onko julkisuuteen vaikuttavia maantieteellisiä eroja, mitkä toimijat ja vaikuttajat määrittävät alan puheenaiheet ja monia muita arvokkaita tietoja, joita voidaan käyttää suoraan brändistrategiassa.

Tiivistelmä

Media-analyysi muuttaa raa’at mediatiedot strategisesti arvokkaaksi materiaaliksi yrityksille ja organisaatioille. Integroimalla media-analyysin osaksi liiketoimintastrategiaasi voit paitsi pysyä ajan tasalla trendien ja kohderyhmien kehityksessä, myös ennakoida niitä ja vaikuttaa niihin – ja luoda uutta liiketoimintaa. Mediatietojen hyödyntäminen voi auttaa parantamaan yrityksen viestintää, markkina-asemaa ja brändimielikuvaa.

Lue lisää

Lukuaika: 3 min
11. syyskuun 2024 | Kirj.:
Lukuaika: 5 min
28. maaliskuun 2024 | Kirj.:
Lukuaika: 5 min
23. tammikuun 2024 | Kirj.:

Ota yhteyttä

Täytä lomake ja kerro meille hieman haasteistasi ja tarpeistasi. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Lataa PDF

Täytä lomake ja olet valmis lataamaan tämän blogikirjoituksen PDF-muodossa.

Varaa
Mediaseuranta-demo

Tiesitkö?

Voit ladata kaikki blogikirjoituksemme PDF-tiedostoina ja lukea ne, kun sinulla on enemmän aikaa.

Varaa esittely

Hootsuite Amplify